W ciągu roku szkolnego uczniowie klasy II uczestniczyli w zajęciach dodatkowych pod nazwą „ My i książki”. Każde z zajęć było spotkaniem z książkami, głównie lekturami dla klasy II, ale też z tymi ulubionymi przez uczniów. Mieli okazję je zaprezentować m. in. podczas popisów w pięknym czytaniu - „ Mistrz Czytania”. Klasowym Mistrzem Czytania został Sebastian Wołoszyn, ale równie pięknie czytali: Wojciech Pęzioł, Nikola Kiełbasa, Urszula Ozga, Emilia Fietko. Podczas zajęć uczniowie doskonali umiejętność czytania i gry aktorskiej uczestnicząc w popisach czytania, recytacji i występach inscenizowanych.
Wykonywali piękne prace plastyczne, pisali i ilustrowali własne książeczki. Założyli i prowadzili dzienniczek lektur. Wśród wielu kolorowych, estetycznych i oryginalnych zeszytów lektur, najbardziej wyróżnił się prowadzony przez Nikolę Kiełbasę.
Wzbogacali ponadto swoją wiedzę na temat pisarzy książek dla dzieci, poznając ich życiorysy i twórczość. W Dniu Pisarzy i Pisarek podczas zajęć uczniowie poznali historię pisma i tworzenia książek na przestrzeni wieków. Naszym pomysłem na wcielenie się w rolę pisarza były próby pisania gęsim piórem i atramentem. Zajęcie to wszystkich bardzo pochłonęło, uczniowie tworzyli " swoje dzieła" w ciszy i z wielkim zaangażowaniem.
W kreatywny sposób realizowali przygotowanie plakatów i lapbooków.
Piękne plakaty o Grenlandii i Antarktydzie powstały przy okazji zajęć z książkami Aliny i Czesława Centkiewiczów. Wielką przygodą było spotkanie z książką Justyny Bednarek " Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek ( czterech prawych i sześciu lewych). Każda skarpetka miałą swoją niesamowitą przygodę, o której właśnie w formie plakatu opowiadali uczniowie.
Z kolei książka Łukasza Wierzbickiego " Afryka Kazika" była doskonałym pretekstem do wykonania lapbooka o autorze książki, jej bohaterze, czyli Kazimierzu Nowaku - polskim podróżniku, który wyrusza w samotną podróż dookoła Afryki / jego jedynym towarzyszem podróży jest rower/ i Afyce, - kontynencie, który czały czas fascynuje swoją niezwykłością dziewiczego piękna, ogromnych przestrzeni, pięknych krajobrazów i licznych gatunków zwierząt.
Uczestniczyli w organizowanych akcjach czytelniczych: "Narodowe Czytanie", "Dzień Głośnego Czytania", "Jak nie czytam, jak czytam" i "Cała Polska czyta dzieciom".
Podczas ogólnopolskiej akcji czytelniczej " Narodowe Czytanie" mieli okazję bliżej poznać naszego wieszcza narodowego Adama Mickiewicza i jego " Ballady i romanse". W trakcie zajęć uczniowie obejrzeli film, w którym para prezydencka zaprasza do udziału w 11 - stej już odsłonie akcji, prezentację o Adamie Mickiewiczu, wspólnie przeczytaliśmy fragmenty ballady "Świtezianka". W klasie za sprawą strojów pojawiło się wielu Adamów Mickiewiczów i Świtezianek, bo każda dziewczynka w tym dniu przyszła do szkoły w pięknym wianku na głowie, a chłopcy zawiązali fantazyjnie chustki wokół szyi.
W Dniu Głośnego Czytania pojawiła się twórczość Janiny Porazińskiej i najbardziej znana dzieciom powiastka " Szewczyk Dratewka". Po wspólnym czytaniu uczniowie wykonali własne książeczki o przygodach Szewczyka Dratewki.
Z kolei podczas akcji "Jak nie czytam, jak czytam" cała klasa wcieliła się w postać Pani Wrony, bohaterki książki Danuty Parlak "Kapelusz Pani Wrony". W tygodniu czytania dzieciom "Cała Polska czyta dzieciom" czytaliśmy książki o przyrodzie, bo "Książka jest jak ogród" to tegoroczne hasło przewodnie akcji.
Uczniowie uczestniczyli również w konkursach organizowanych przez bibliotekę szkolną: plastycznym "Bajkowa bombka", recytatorskim "Ulubione wiersze z dzieciństwa", fotograficznym "Selfi z ulubioną książka" czy nagraniu filmu na temat "Recenzja książki dla dzieci".
Spotkania z książką, to także kontakt z różnorodnym, a nawet zupełnie nowym dla nas słownictwem. Częsty kontakt z tekstem pisanym uczy poprawności gramatycznej i ortograficznej. Im więcej czytasz dobrych pisarzy, tym lepiej możesz rozwijać własny styl. W naszym planie zajęć były też obchody Dnia Języka Ojczystego podczas, którego uczniowie napisali odwrócone dyktando, w którym znalazły się ciekawostki związane z naszym językiem. Były gry i zabawy związane z szeroko rozumianą poprawnością językową.
Uczniowie także samodzielnie czytali i opracowywali lektury dodatkowe.
Tekst i fot.: K. Stelmach