Historia

 

 

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA

Z HISTORII

Celem nauczania historii w szkole podstawowej jest:

 

-  zapoznanie uczniów z najważniejszymi wydarzeniami z przeszłości,                                                    

-  rozwijanie poczucia więzi z rodziną, narodem, społecznością europejski i światową,                                                                                                                                  

-  kształtowanie postaw moralnych, patriotycznych i obywatelskich,                                                                        

-  kształtowanie szacunku do własnego państwa i symboli narodowych,

-  dostarczanie wzorców osobowych z przeszłości, wprowadzanie ucznia w świat wartości ogólnoludzkich, sprzyjających wychowaniu prawego człowieka i aktywnego, świadomego swych praw i obowiązków obywatela.

 

Celem PZO jest:

- informowanie rodziców o postępach w nauce, trudnościach i specjalnych 

   uzdolnieniach uczniów przez cały rok szkolny;

- wykrywanie braków wiedzy i umiejętności w nauczaniu i jej zapobieganie;

- motywowanie uczniów do pracy;

- zapoznanie uczniów i rodziców z wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z

   realizowanego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć  

   edukacyjnych uczniów na początku roku szkolnego (wrzesień)

 

 

I. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów

Ocenianie powinno być procesem ciągłym i systematycznym, który dostarcza  nauczycielowi, uczniowi i rodzicom informacje o wiedzy i postępach ucznia. 

Aktywność  uczniów podlegających ocenianiu na lekcjach historii

Oceniane umiejętności Aktywność ucznia podlegająca obserwacji i ocenie Narzędzia oceny
Pisanie

Referaty

Sprawdziany pisemne

Kartkówki

Kryteria oceny prac pisemnych

Kryteria sprawdzianów

Mówienie

Wypowiedzi ustne na lekcjach

Udział w dyskusji

Kryteria wypowiedzi ustnej

Obserwacja

Współpraca w grupie Praca w grupach na lekcji

Obserwacja

Karta oceny pracy w grupie

Karta samooceny

Posługiwanie się terminami historycznymi

Wypowiedzi ustne

Prace pisemne

Kryteria wypowiedzi ustnej

Kryteria oceny prac pisemnych

Posługiwanie się mapą i atlasem

Wypowiedzi ustne

Prace pisemne

Zadania praktyczne

Kryteria wypowiedzi ustnej

Kryteria oceny prac pisemnych

Obserwacja

Porządkowanie i selekcja materiału Gromadzenie i selekcja materiału Obserwacja
Poszukiwanie i posługiwanie się źródłami informacji

Praca ze słownikami

Gromadzenie materiału

Samodzielne zdobywanie informacji

Obserwacja
Terminowość wykonywania zadań

Planowanie

Organizowanie

Obserwacja
Kreatywność Prace praktyczne Obserwacja

Prowadzenie zeszytu ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego

Systematyczność

Estetyka

Pomysłowość

Obserwacja

Częstotliwość oceniania:

formy aktywności częstotliwość w semestrze
Sprawdzian pisemny min.2
prace domowe min.2
aktywność i praca na lekcji na bieżąco
zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń min.1

Określenie pojęć:

  wypowiedzi pisemne:

  • praca klasowa, test – z określonego materiału poprzedzona powtórzeniem, zapisana w dzienniku i zapowiedziana z tygodniowym wyprzedzeniem,
  • kartkówka – niezapowiedziana praca obejmująca materiał z 1 – 2 ostatnich jednostek lekcyjnych,
  • prace domowe ucznia podlegają sprawdzeniu, ale nie zawsze ocenie w formie stopnia.

  wypowiedzi ustne:

  • odpowiedzi z ostatnich 2 lekcji,
  • aktywność na lekcji.

II.  Metody i formy oceniania

1.Prace pisemne (testy)obejmują materiał z jednego działu. Zapowiadane są tydzień przed planowanym terminem, poprzedzone są lekcją powtórzeniową.

      Nauczyciel sprawdza i ocenia prace pisemne uczniów w terminie nie przekraczającym 14 dni od daty napisania prac przez uczniów, które pozostają do wglądu rodziców.

2. Sprawdziany obejmują materiał 3 - 4 jednostek lekcyjnych(są zapowiadane)

3. Kartkówki obejmują jedną lub dwie jednostki lekcyjne i nie muszą być zapowiadane(nie podlegają poprawie).

4. Prace domowe ucznia są sprawdzane, ale nie zawsze oceniane.

5. Uczeń, który uzyskał ze sprawdzianu ocenę niedostateczną, dopuszczającą lub dostateczną może ją poprawić w ciągu dwóch tygodni (ocenę niedostateczną poprawia obowiązkowo) w terminie ustalonym z nauczycielem.

6. Poprawiona ocena nie unieważnia oceny niedostatecznej ze sprawdzianu pisanego   w pierwszym terminie.

7. Uczeń może przystąpić do poprawienia oceny tylko jeden raz.

8. Odpowiedzi ustne- dotyczą wielozdaniowej wypowiedzi, łączenia faktów, udziału w dyskusji, pracy własnej i grupy -  oceniane są oceną cząstkową.

9. Dodatkowe prace zlecane przez nauczyciela i kartkówki oceniane są oceną cząstkową.

10. Aktywność na lekcji jest oceniana za pomocą plusów, minusów lub oceny. Plus – zgłaszanie się na lekcji i udzielanie prawidłowych odpowiedzi, aktywność w pracy zespołowej, stosuje ciekawe prezentacje, dodatkowe zadania.(5plusów - ocena bdb.) Minus – brak zaangażowania na lekcji, pracy w grupie, pracy domowej, brak zeszytu, podręcznika (3 minusy – ocena niedostateczna).

11. W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie pisemnym lub kartkówce ma on obowiązek napisania ich w terminach ustalonych z nauczycielem.

12.Sprawdziany oceniane są punktowo, a następnie przeliczane na skalę procentową odpowiadające poszczególnym ocenom:  

Sposoby oceniania:

  • stopniem
  • pochwałą
  • oceną opisową
  • plusami/minusami
  • wyróżnienie: eksponowanie prac na wystawkach, gazetkach klasowych

Skala ocen:

  • cena celująca – 6
  • cena bardzo dobra – 5
  • cena dobra – 4
  • cena dostateczna – 3
  • cena dopuszczająca – 2
  • cena niedostateczna – 1

Ocenę ze sprawdzianów ustala się w skali procentowej.

  • 0% - 30% - niedostateczny
  • 31% - 50% - dopuszczający
  • 51% - 74% - dostateczny
  • 75% - 89% - dobry
  • 90% - 100% - bardzo dobry
  • 100% + zadanie dodatkowe- celujący

Stosuje się określoną wagę i sposób zapisu:

  • sprawdzian, test, praca klasowa – kolor czerwony
  • kartkówka – kolor czerwony
  • odpowiedzi ustne – kolor niebieski
  • praca domowa – kolor niebieski
  • aktywność na lekcji – kolor niebieski
  • aktywność pozalekcyjna – kolor niebieski
  • zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy – kolor niebieski

III Kryteria ocen

ocena opanowane umiejętności i aktywność posiadana wiedza

celująca

1. Uczeń spełnia wszystkie wymagania na

ocenę bardzo dobrą.

2. Potrafi nie tylko korzystać z różnych źródeł informacji wskazanych przez nauczyciela, ale również umie samodzielnie zdobyć wiadomości.

3.Systematycznie wzbogaca swoją wiedzą poprzez czytanie książek, artykułów o treści historycznej (odpowiednich do wieku).

4. Wychodzi z samodzielnymi inicjatywami rozwiązywania konkretnych problemów zarówno w czasie lekcji, jak i pracy pozalekcyjnej.

5. Spełnia jeden z warunków pkt. A lub b:

a). Bierze aktywny udział w konkursach, w których jest wymagana wiedza historyczna. Odnosi w nich sukcesy.

b). Jest autorem pracy wykonanej dowolną techniką o dużych wartościach poznawczych i dydaktycznych.

6. Potrafi nie tylko poprawnie rozumować kategoriami ściśle historycznymi (przyczyny – skutki), ale również umie powiązać problematykę historyczną z zagadnieniami poznawanymi w czasie lekcji przedmiotu. Umie powiązać dzieje własnego regionu z dziejami Polski lub powszechnymi.

7. Wyraża samodzielny, krytyczny (w stopniu odpowiednim do wieku) stosunek do określonych zagadnień z przeszłości. Potrafi udowodnić swoje zdanie używając odpowiedniej argumentacji będącej skutkiem nabytej samodzielnie

1. Posiada wiedzę wykraczająca znacznie poza zakres materiału programowego np. w odniesieniu do określonej epoki, kraju lub zagadnienia. Dodatkowa wiedza jest owocem samodzielnych poszukiwań i przemyśleń.

2. Zna dzieje własnego regionu w stopniu wykraczającym poza poznany w czasie lekcji.

bardzo dobra

1. Sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji. Potrafi również korzystając ze wskazówek nauczyciela dotrzeć do innych źródeł informacji.

2. Samodzielnie rozwiązuje problemy i zadania postawione przez nauczyciela posługując się nabytymi umiejętnościami.

3. Wykazuje się aktywną postawą w czasie lekcji.

4. Bierze udział w konkursach historycznych lub wymagających wiedzy i umiejętności historycznych.

5. Rozwiązuje dodatkowe zadania o średnim stopniu trudności.

6. Potrafi poprawnie rozumować w kategoriach przyczynowo – skutkowych wykorzystując wiedzę przewidzianą programem nie tylko z zakresu historii, ale również pokrewnych przedmiotów.

1. Opanował w minimum 90% materiał przewidziany programem.

2. Posiada wiedzę z dziejów własnego regionu w stopniu zadawalającym.

dobra

1. Potrafi korzystać ze wszystkich poznanych w czasie lekcji źródeł informacji.

2. Umie samodzielnie rozwiązywać typowe zadania, natomiast zadania o stopniu trudniejszym wykonuje pod kierunkiem nauczyciela.

3. Rozwiązuje niektóre dodatkowe zadania o stosunkowo niewielkiej skali trudności.

4. Poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo – skutkowych. Umie samodzielnie odróżnić przyczyny i skutki wydarzeń historycznych.

5. Jest aktywny w czasie lekcji.

1. W minimum 70%

opanował materiał programowy.

2. Zna najważniejsze wydarzenia  z dziejów własnego regionu.

dostateczna

1. Potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji.

2. Potrafi wykonać proste zadania.

3. W czasie lekcji wykazuje się aktywnością w stopniu zadawalającym.

1. Opanował podstawowe elementy wiadomości programowych pozwalających mu na zrozumienie najważniejszych zagadnień.

2. Zna niektóre wydarzenia i postacie z historii regionu .(minimum 50% wiedzy przewidzianej programem)

dopuszczająca Przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste polecenia wymagające zastosowania podstawowych umiejętności.

Jego wiedza posiada poważne braki, które jednak można usunąć w dłuższym okresie czasu.

(minimum 30% wiedzy przewidzianej programem)

niedostateczna Nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności. Braki w wiedzy są na tyle duże, że nie rokują nadziei na ich usunięcie nawet przy pomocy nauczyciela.

IV. Zasady PZO

1. Oceniamy:

  • systematycznie
  • rzetelnie
  • sprawiedliwie

2. Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie

    do lekcji, np.

  • brak pracy domowej
  • brak zeszytu
  • brak pomocy potrzebnych do lekcji
  • niegotowość do odpowiedzi

3. Nieprzygotowanie nie dotyczy zapowiedzianych prac klasowych i sprawdzianów.

4. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej, uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną. Uczeń nie ponosi żadnych konsekwencji, jeśli zgłosi brak przygotowania, które nastąpiło z ważnych przyczyn , potwierdzonych pisemnie przez rodzica/prawnego opiekuna.

5. Uczeń winien każde nieprzygotowanie zgłosić przed lekcją.

6. Spisywanie na sprawdzianie jest jednoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej.

7. Jeśli uczeń ma trudności w opanowaniu materiału, ma prawo do pomocy ze strony nauczyciela  lub innego ucznia. Warunkiem jest aktywna obecność na lekcji lub usprawiedliwiona dłuższa nieobecność.

V. Informowanie o ocenach

 

1. Wszystkie oceny są jawne i wystawione według ustalonych kryteriów.

2. Wszystkie pisemne uwagi nauczyciela oraz oceny powinny być przez rodzica/prawnego opiekuna podpisane.

3. W przypadku trudności w nauce, częstszego nie przygotowania do lekcji, lekceważącego stosunku do przedmiotu – rodzice informowani będą podczas organizowanych indywidualnych spotkań z nauczycielem. Nauczyciel wówczas wskaże sposoby pomocy uczniowi w nauce.

4. Uczeń ma prawo zapoznać się z uzasadnieniem ustalonej oceny.

5. O przewidywanej ocenie semestralnej lub rocznej uczeń informowany jest ustnie na miesiąc przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną.

6. O ocenie niedostatecznej rodzice/opiekunowie ucznia informowani są w formie pisemnej na miesiąc przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. Zapisemne poinformowanie rodziców/opiekunów odpowiada wychowawca.

7. Tydzień przed radą klasyfikacyjną uczniowie informowani są o rzeczywistych ocenach semestralnych/rocznych.

8. Ocena klasyfikacyjna nie jest średnią arytmetyczną otrzymanych ocen.

9. Ustalona przez nauczyciela na koniec roku szkolnego ocena może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu zgodnie z zasadami określonymi w WZO.

VI. Prowadzenie i ocena zeszytów przedmiotowych

 

Uczniowie zobowiązani są do prowadzenia zeszytu ćwiczeń oraz zeszytu  przedmiotowego.

Każdy zeszyt sprawdzany jest pod względem kompletności notatek, ich poprawności merytorycznej, estetyki.

Ocena za prowadzenie zeszytu wystawiana jest raz w semestrze i przy jej wystawianiu brane są elementy wyżej wymienione.

Uczeń ma obowiązek uzupełniania notatek w zeszycie za czas swojej nieobecności.

W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może go zwolnić z tego obowiązku.

VII. Zadawanie i ocena prac domowych

Celem zadawania prac domowych jest rozwijanie zainteresowań ucznia, motywacja do nauki,  organizacja i planowanie samouczenia się .

  • Uczeń ma obowiązek systematycznego odrabiania prac domowych.
  • Nauczyciel określa zasady wykonania zadania - sposób, termin
  • Uczeń ma obowiązek przestrzegania terminu wykonania zadania
  • Nauczyciel dostosowuje termin realizacji zadania do stopnia jego trudności
  • Nauczyciel sprawdza wykonane zadania w wyznaczonym terminie
  • Za wykonane zadanie uczeń może otrzymać ocenę lub „+”(w zależności od stopnia trudności zadania lub sposobu jego wykonania)
  • Postawienie „parafki” przy wykonanym zadaniu oznacza, że nauczyciel sprawdzał wykonanie zadania, ale nie sprawdzał jego zawartości merytorycznej
  • Brak pracy domowej zostaje odnotowany przez nauczyciela za pomocą oceny niedostatecznej lub „ –  ”(jeżeli uczeń zgłosił wcześniej brak zadania nauczycielowi)
  • Uczeń ma możliwość poprawy oceny po wykonaniu zadania w terminie wyznaczonym przez nauczyciela
  • Nauczyciel może odmówić wyznaczenia kolejnego terminu poprawy pracy domowej, jeżeli uczeń jest niesystematyczny, ma nieodpowiedni stosunek do przedmiotu, lekceważy swoje obowiązki
  • Ocenianie prac następuje zgodnie z umową dotyczącą konkretnej pracy

VIII. Kryteria oceny pracy w grupie

 

  • zaangażowanie w pracę grupy
  • realizacja wyznaczonego zadania
  • pełnione funkcje i role
  • rozumienie osobistej sytuacji w grupie
  • umiejętności pracy w grupie

Wymagania na poszczególne oceny:

 

niedostateczna dopuszczająca dostateczna dobra bardzo dobra

Przeszkadza członkom grupy w pracy

Nie wykonuje wyznaczonej pracy w określonym czasie

Zajmuje się innymi sprawami

Nawet przy pomocy kolegów i nauczyciela nie wykonuje zadania

Nie wywiązuje się (lub rzadko) z powierzonych zadań i funkcji

Nie uświadamia sobie własnych trudności we współdziałaniu

Nie docenia pracy innych, negatywnie dominuje w grupie

Na czas wykonuje tylko część zadanej pracy

Czasami przeszkadza innym

Realizuje przy pomocy kolegów lub nauczyciela tylko część zadań

Czasami nie wywiązuje się z pełnionych w grupie funkcji

Nie przyjmuje do wiadomości informacji zwrotnych nauczyciela i kolegów na temat jego pracy w zespole

Rzadko  chwali wkład pracy innych

Nie szanuje zdania innych

Pracuje przy wykonaniu większości zadań ale zdarza mu się nie akceptować przynależności do danej grupy

Realizuje większość zadań sam

Zgodnie z predyspozycjami potrafi wykonać niektóre funkcje w grupie

Akceptuje opinie nauczyciela i kolegów na temat swojej pracy w grupie

Potrafi pochwalić kolegów za pracę  ale zdarza mu się również i ich krytyka

Jest zdyscyplinowany

Wnosi pozytywny wkład w pracę grupy

Wykonuje zadanie w wyznaczonym czasie

Konsekwentnie wykonuje swoją pracę

Wykonuje zgodnie  z predyspozycjami przydzielone funkcje  ale próbuje  podejmować inne

Dostrzega swoje wady pracy w grupie i stara się je likwidować

Tolerancyjny

Docenia pracę innych

Zaangażowany w pracę w grupie

Wykazuje inicjatywę

Angażuje wszystkich do pracy

Pomaga kolegom mającym trudności

Samodzielnie podejmuje się realizacji zadania

Przyjmuje na siebie wiele zadań

Zdyscyplinowany

Potrafi pokierować członkami zespołu

Pełni wiele funkcji

Potrafi wskazać swoje mocne i słabe punkty pracy w grupie

Potrafi ocenić pracę innych, stwarza pozytywną atmosferę podczas pracy, szanuje innych

 

IX. Ewaluacja PZO

 

Przedmiotowe zasady oceniania z historii podlega ewaluacji raz w roku w ramach prac zespołu nauczycielskiego klas V-VIII.

 

Poprawiono: 02 listopad 2021
Odsłony: 1542