Wewnątrzszkolne zasady oceniania

WEWNĄTRZSZKOLNE  ZASADY  OCENIANIA, 
KLASYFIKOWANIA I  PROMOWANIA UCZNIÓW
w  PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ im. JANA PAWŁA II
w  WOLI RZECZYCKIEJ

      Podstawa prawna: 

1.     Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, ze zm. w 2016 r. poz. 1954, 1985, 2169 oraz w 2017 r. poz. 60 i 949) 

2.     Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, ze zm. w 2017 r. poz. 949) 

3.     Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania    i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1534) 

4.     Rozporządzenie MEN z dnia 8 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (Dz. U. z 2017 r. poz. 1512) 

5.     Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356) oraz rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977 ze zm. w 2014 r., poz. 803 oraz z 2016 r. poz. 895) 

  1. Rozporządzenie MEN z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U.      z 2017 r., poz. 1646)

§ 1

Ocenianiu w Szkole Podstawowej podlegają:

1.     Osiągnięcia edukacyjne ucznia – ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających        z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania. 

2.     Zachowanie ucznia – ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych. 

§ 2

Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

 

1.     Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie. 

2.     Udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazywanie uczniowi informacji     o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć.    

3.     Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju /samokształcenie/. 

4.     Motywowanie ucznia do dalszej pracy (do postępów w nauce i zachowaniu). 

5.     Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji                    o trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia. 

6.     Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

§ 3

Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

 

1.     Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych przedmiotów i dodatkowych zajęć edukacyjnych. 

2.     Ustalenie kryteriów oceniania zachowania. 

3.     Ocenianie bieżące i ustalenie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych               z obowiązujących i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania według skali przyjętej w szkole. 

4.     Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzających. 

5.     Ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane półrocznych          i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. 

6.     Ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom(prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia. 

§ 4

Jawność ocen.

 

1.     Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania. 

2.     Nauczyciele informują o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów. 

3.     Nauczyciele informują o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej. 

4.     wymaganiach edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów każdy nauczyciel będzie informował uczniów i rodziców poprzez umieszczenie powyższych dokumentów na stronie internetowej szkoły. 

5.     Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. 

6.     Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). 

7.     Na prośbę ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca ucznia jest udostępniana rodzicom na terenie szkoły podczas spotkań indywidualnych z nauczycielami przedmiotu lub w czasie zebrań z wychowawcą klasy celem zapoznania ich z treścią i oceną. 

8.     Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić. Prace pisemne są przechowywane w szkole do końca roku szkolnego. 

§ 5

Dostosowanie wymagań edukacyjnych

1.     Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia: 

1)    Posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym; 

2)    Posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;

3)    Posiadającego opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii; 

4)    Nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1-3, który jest objęty pomocą psychologiczno- pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów; 

5)    Posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii. 

2.     Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. 

3.      Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim organizowanymi przez MEN lub Kuratorium Oświaty oraz laureaci i finaliści ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej w szkole podstawowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną, (półroczną) ocenę klasyfikacyjną. W przypadku konkursów wojewódzkich lub ponadwojewódzkich organizowanych przez inne podmioty decyzję w sprawie oceny celującej podejmuje nauczyciel przedmiotu.  

§ 6

Zwolnienia z realizacji zajęć

 

W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć: 

1.     Dyrektor szkoły na wniosek rodziców, (prawnych opiekunów) zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych i języka obcego na podstawie opinii    o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. 

2.     Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych uniemożliwia ustalenia śródrocznej, lub rocznej oceny klasyfikacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”. 

3.     Dyrektor może zwolnić ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania z nauki drugiego języka obcego nowożytnego – na podstawie tego orzeczenia. 

§ 7

Zasady oceniania postępów w procesie uczenia się

 

1.     Ocenie z poszczególnych przedmiotów podlegają: 

-umiejętności (przedmiotowe i kluczowe),

-wiadomości, 

-wkład pracy w wykonane zadania, aktywność. 

2.     W szkole obowiązuje podział roku szkolnego na 2 półrocza:

1) I okres trwa od 1 września do końca stycznia 

2) II okres trwa od 1 lutego do końca roku szkolnego. 

3.     Uczeń podlega ocenie bieżącej i śródrocznej. 

4.     Uczeń jest oceniany przez: nauczyciela przedmiotu, wychowawcę klasy, inne osoby biorące udział w procesie kształcenia, a także przez samych uczniów (samoocena). 

5.     Oceny dokonuje się na podstawie różnorodnych informacji o uczniu i jego osiągnięciach np.: obserwacje, prace klasowe, sprawdziany pisemne, testy, odpowiedzi ustne, zadania domowe, prace długoterminowe, samodzielne dzieła, dodatkowe prace. 

6.     Uczeń oceniany jest systematycznie na każdej jednostce lekcyjnej w ciągu całego roku szkolnego: 

1)    gdy widoczny jest wysiłek ucznia, 

2)    po każdej pracy kontrolnej, 

3)    w zależności od specyfiki przedmiotu tzn. przy: 

a)    1 godzina tygodniowo - minimum 4 razy w półroczu, 

b)    2 godziny tygodniowo - minimum 5 razy w półroczu, 

c)    3 godziny tygodniowo - minimum 6 razy w półroczu, 

d)    4 godziny tygodniowo - minimum 7 razy w półroczu, 

e)    5- 6 godzin tygodniowo - minimum 8 razy w półroczu.

7.     Nauczyciel każdego przedmiotu na początku roku szkolnego jest zobowiązany poinformować uczniów o wymaganiach edukacyjnych na poszczególne oceny realizowanego przedmiotu oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć ucznia. Wychowawca natomiast informuje rodziców o kryteriach i sposobach oceniania          z zachowania ucznia –wychowanka. 

8.     Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne      w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostaniu wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania. 

9.     Ocena bieżąca wiadomości i umiejętności uczniów jest wyrażona stopniami wg obowiązującej skali. Ocena ta może być opatrzona komentarzem słownym pomagającym w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć. 

10.  Ustalając ocenę z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy szczególnie brać pod uwagę wysiłek ucznia wkładany w wypełnianie zadań wynikających ze specyfiki tych przedmiotów. 

11.  Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia       w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania wraz z religią i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny z zachowania. 

12.  Na klasyfikację końcową składają się oceny wszystkich obowiązkowych                      i dodatkowych zajęć edukacyjnych wraz z religią oraz zachowania, uzyskane przez ucznia jako roczne, w klasie programowo najwyższej oraz zaliczony sprawdzian kompetencji. 

13.  Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.

14.  Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego. 

§ 8

Ocenianie uczniów w klasach I - III

Postanowienia ogólne.

1.     Ocenianie w klasach I-III polega na gromadzeniu informacji o uczniach. Stała obserwacja uczniów przez nauczyciela i rozpoznawanie poziomu opanowania przez nich wiadomości i umiejętności, a także ich postaw społeczno- emocjonalnych           w stosunku do wymagań edukacyjnych i gromadzenie informacji stanowi integralną część procesu nauczania, uczenia i wychowania. 

Cele edukacyjne. 

1.     Wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, etycznym, fizycznym i estetycznym. 

2.     Przygotowanie do życia w zgodzie z samym sobą, ludźmi i przyrodą. 

3.     Dbałość o to, aby dziecko rozróżniało dobro od zła, było świadome przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz rozumiało konieczność dbania o przyrodę. 

4.     Kształtowanie systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznawania i radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki. 

Zadania szkoły. 

1.     Realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indywidualnym rozwoju i możliwościach uczenia się. 

2.     Respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń szkoła-dom rodzinny. 

3.     Rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych dziecka.

4.     Kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości w poznawaniu otaczającego świata i w dążeniu do prawdy. 

5.     Poszanowanie godności dziecka, zapewnienie dziecku przyjaznych, bezpiecznych         i zdrowych warunków do nauki i zabawy, działania indywidualnego i zespołowego, rozwijania samodzielności oraz odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie, ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej, aktywności badawczej, a także działalności twórczej. 

6.     Wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania, w wiadomości i sprawności matematyczne potrzebne w sytuacjach życiowych i szkolnych oraz przy rozwiązywaniu problemów. 

7.     Dbałość o to, aby dziecko mogło nabywać wiedzę i umiejętności potrzebne do rozumienia świata w tym zagwarantowanie mu dostępu do różnych źródeł informacji i możliwości korzystania z nich. 

Rola oceniania: 

- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz         o postępach w tym zakresie; 

- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju; 

-  motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu; 

- dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnienia ucznia; 

- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej. 

 

Rodzaje ocen: 

- wstępna ocena rozwoju ucznia i jego możliwości - w klasie I, stanowi podstawę do zapewnienia każdemu uczniowi maksymalnego rozwoju, 

- ocena bieżąca - informująca ucznia o jego postępach i zachowaniu, wyraźnie wskazująca osiągnięcia i to, co należy usprawnić, 

- ocena podsumowująca: śródroczna i końcoworoczna - wyrażona na piśmie, stanowi syntetyczną informację o osiągnięciach ucznia, 

- końcowa ocena rozwoju ucznia i jego możliwości - diagnozy końcowej - w klasie III 

 

Funkcja oceny opisowej: 

1)    Diagnostyczna- wskazuje stopień opanowania treści podstawy programowej, bada osiągnięcia uczniów 

2)    Informacyjna- dostarcza wiedzy na temat wkładu pracy, jaki był udziałem ucznia oraz materiału, jaki zdołał opanować 

3)    Korekcyjna- wskazuje niedociągnięcia i braki, nad którymi uczeń musi jeszcze pracować 

4)    Motywacyjna- mobilizuje ucznia do podjęcia starań o lepsze wyniki, natomiast nauczyciela do podjęcia większej aktywności i wprowadzenia zmian w metodach nauczania

Informacje zawarte w ocenie opisowej 

1.     Osiągnięte efekty pracy w zakresie: 

- rozwoju poznawczego- mówienie i słuchanie, pisanie i czytanie, umiejętności przyrodnicze, matematyczne, 

- rozwoju artystycznego- zdolności manualne, plastyczne, słuch muzyczny, zdolności techniczne, 

- rozwoju społeczno- emocjonalnego i fizycznego. 

2.     Trudności w nauce i zachowaniu, problemy edukacyjne 

3.     Potrzeby rozwojowe ucznia, rozwijanie pasji i zainteresowań, pomoc psychologiczno- pedagogiczna. 

4.     Sposoby i metody pracy stosowane przez nauczyciela, modyfikacje. 

W procesie oceniania uwzględniane są następujące obszary: 

1.     Indywidualne predyspozycje i możliwości dziecka w opanowaniu materiału edukacyjnego 

2.     Stopień zaangażowania ucznia i wkład pracy w procesie zdobywania wiadomości        i umiejętności. 

3.     Umiejętność rozwiązywania problemów. 

4.     Postępy dziecka w rozwoju społeczno - emocjonalnym. 

Metody i narzędzia sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów w klasach I-III

1. Metody: 

1) Ustne: 

- rozmowy i wypowiedzi (swobodne, naprowadzane, kierowane); 

- opowiadanie; 

-czytanie; 

- recytacja. 

2) Pisemne 

- kartkówki, sprawdziany; 

- testy; 

- dyktanda; 

- inne pisemne prace szkolne (teksty z lukami, rozsypanki, prace twórcze) 

3) Oparte na obserwacji: 

prace plastyczne;

- działania techniczne; 

- inscenizacje; 

- testy sprawności ruchowej

2. Narzędzia: 

1) Testy wiadomości i umiejętności; 

2) Karty pracy; 

3) Prace plastyczno- techniczne 

3. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów: 

- ciche czytanie 

- głośne czytanie 

-przepisywanie

- pisanie ze słuchu 

-pisanie z pamięci

- wypowiedzi ustne 

-wypowiedzi pisemne 

- recytacja 

-prowadzenie zeszytu i ćwiczeń 

- samodzielne zdobywanie wiadomości, lektura 

- dostrzeganie zjawisk przyrodniczych 

-liczenie pamięciowe 

-wykonywanie i zapisywanie działań matematycznych 

- układanie zadań 

-przeprowadzanie pomiarów 

- stosowanie technik plastycznych i technicznych 

- dokładność i estetyka wykonania prac 

- wiedza o sztuce 

-śpiewanie 

- czytanie i zapisywanie nut 

- rozpoznawanie utworów muzycznych 

-wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych 

- sprawność fizyczna 

- aktywność na lekcji 

- praca w zespole 

- umiejętność wypowiadania się 

- technikę czytania i pisania 

-podstawy ortografii i gramatyki 

- liczenie w zależności od poziomu nauczania 

- rozwiązywanie zadań tekstowych 

- ogólną wiedza o otaczającym świecie 

- zaangażowanie w zajęcia o charakterze artystycznym i sportowym 

- osobiste osiągnięcia uczniów. 

Organizacja procesu sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów: 

1.     Ocena opisowa uwzględnia postępy w edukacji: polonistycznej, matematycznej; społecznej; przyrodniczej, muzycznej, plastycznej, technicznej, wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej, zajęć komputerowych, języka angielskiego oraz zachowania ucznia. 

2.     Ocena końcoworoczna z zachowania jest oceną opisową i obejmuje: wywiązywanie się z obowiązków ucznia; 

Ocena powinna uwzględniać: 

1)    przygotowanie do zajęć, 

2)    aktywność na lekcji, 

3)    zaangażowanie w życie klasy,

4)    respektowanie zarządzeń szkolnych,

5)    przestrzeganie ogólnie przyjętych norm kulturalnego zachowania,

6)    specyficzne uwarunkowania rozwojowe i środowiskowe ucznia.

Ocenianie bieżące w klasach I – III 

1.     Bieżące ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów przyjmuje formę: 

1)    pisemną – ocena wyrażona skalą punktową: 

Poziom wykraczający- 6 pkt. – oznacza, że uczeń opanował materiał wspaniale

Poziom wysoki- 5 pkt.– w stopniu bardzo dobrym

Poziom średni- 4 pkt. – dobrym,

Poziom podstawowy- 3 pkt. – zadowalającym

Poziom konieczny- 2 pkt. – koniecznym 

Nie spełnia wymagań- 1 pkt. – nie opanował materiału

2)    werbalną – ustne wyrażenie uznania, akceptacji przez nauczyciela i kolegów podczas zajęć. 

2.     Co najmniej raz w półroczu przeprowadzony jest sprawdzian zintegrowany, którego wyniki są odnotowane w skali punktowej oraz mogą zawierać komentarz słowny. 

3.     Oceny za prace pisemne sprawdzające osiągnięcia uczniów (dyktanda, sprawdziany, testy) mogą być oznaczone kolorem czerwonym i opatrzone komentarzem. 

4.     Prace pisemne są oceniane w zależności od ilości uzyskanych punktów. 

0 - 30 %  -  ocena niedostateczna 
31 - 50 %  -  ocena dopuszczająca 
51 - 75 %  -  ocena dostateczna 
76 - 89  %  -  ocena  dobra 
90 - 100%  -  ocena  bardzo dobra 
91% + zadanie dodatkowe - ocena celująca

Wymagania edukacyjne na poszczególne poziomy w skali punktowej

POZIOM WYKRACZAJĄCY 6p (Uczeń wspaniale opanował wiadomości i umiejętności )

Uczeń: 

- wykazuje szczególne zainteresowanie treściami zajęć, korzysta z różnych źródeł wiedzy; 

- samodzielnie formułuje problemy, jest dociekliwy, dąży do rozwiązania problemu; 

-wykazuje się wiadomościami i umiejętnościami wykraczającymi poza zakres treści przewidzianych dla danej klasy; 

- osiąga sukcesy w konkursach klasowych, szkolnych i międzyszkolnych, 

- sprawdziany zintegrowane pisze bezbłędnie.

POZIOM WYSOKI 5p (Uczeń bardzo dobrze opanował wiadomości i umiejętności)

Uczeń: 

- często wykazuje się znajomością i rozumieniem wielu pojęć; 

- sprawnie i precyzyjnie posługuje się odpowiednia terminologią w wymiarze teoretycznym    i praktycznym; 

- jasno i logicznie rozumuje; 

- samodzielnie i twórczo rozwiązuje zadania i problemy; 

- potrafi zaplanować i odpowiedzialnie wykonać zadania; 

- rzadko popełnia błędy; 

- buduje dojrzałe językowo i stylistycznie wypowiedzi (ustne i pisemne), wyczerpując temat, posługuje się bogatym słownictwem.

POZIOM ŚREDNI 4p( Uczeń dobrze opanował wiadomości i umiejętności)

 Uczeń: 

- wykazuje się znajomością i rozumieniem wielu pojęć; 

- sprawnie, ale nie zawsze precyzyjnie posługuje się odpowiednią terminologią; 

- logicznie rozumuje, przy czym nie zawsze wybiera najlepszy sposób rozwiązania; 

- samodzielnie rozwiązuje typowe zadania; 

- potrafi zastosować wiedzę i umiejętności do rozwiązywania zadań praktycznych; 

- przy rozwiązywania problemów nie uwzględnia wszystkich ich aspektów; 

- buduje wypowiedzi (ustne i pisemne) poprawnie językowo i stylistycznie

 

POZIOM PODSTAWOWY 3p (Uczeń zadawalająco opanował wiadomości i umiejętności)

Uczeń: 

- zna i rozumie podstawowe pojęcia;

- przy rozwiązywaniu zadań nie zawsze sprawnie posługuje się odpowiednią terminologią      w wymiarze teoretycznym: 

- samodzielnie analizuje i rozwiązuje typowe zadania; 

- zadania i problemy złożone rozwiązuje przy pomocy nauczyciela; 

- popełnia błędy, nie zawsze starannie wykonuje zadania; 

- wypowiada się na ogół poprawnie językowo i stylistycznie, posługuje się ubogim słownictwem.

 

POZIOM KONIECZNY 2p (Uczeń zadawalająco opanował wiadomości i umiejętności)

Uczeń: 

- zna i rozumie najbardziej podstawowe pojęcia; 

- analizuje i rozwiązuje zadania najczęściej z pomocą nauczyciela; 

- czasami samodzielnie potrafi rozwiązać proste zadania; 

- ma wolne tempo pracy; 

- nie dba o estetykę pisma/pracy, często popełnia błędy; 

- buduje wypowiedzi (ustne i pisemne) mało poprawne językowo i stylistycznie, jego słownictwo jest ubogie.

NIE SPEŁNIA WYMAGAŃ 1p (Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności)

 Uczeń: 

- nie rozumie elementarnych pojęć; 

- nie wykonuje zadań nawet z pomocą nauczyciela; 

- nie opanował wiadomości i umiejętności, które są konieczne, najistotniejsze oraz najbardziej użyteczne. 

5.     Bieżące ocenianie może mieć charakter ustny lub pisemny. Nauczyciel zawsze podaje jawnie umotywowane oceny do wiadomości ucznia i jego rodziców. 

6.     Przy ustaleniu oceny z zajęć zdrowotno- ruchowych oraz edukacji artystyczno- technicznej bierze się pod uwagę możliwości i predyspozycje ucznia oraz wysiłek wkładany w wywiązywanie się z obowiązków, wynikających ze specyfiki tych zajęć.

7.     Oceny cząstkowe, śródroczne i roczne z religii, języka obcego (dodatkowego) wyrażane są za pomocą stopni w skali 1-6 / jak w klasach I-VIII 

8.     Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia za pomocą zdania opisującego. 

9.     Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia       w danym roku szkolnym i ustaleniu oceny klasyfikacyjnej /opisowej/ z zajęć edukacyjnych i zachowania /opisowej/ 

10.  Uczeń klas I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeśli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie 

11.  W wyjątkowych przypadkach uczeń klas I-III może powtarzać tę samą klasę. Może to nastąpić w przypadku uzasadnienia opinią wydaną przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną, a także na wniosek rodzica. 

12.  W terminie na jeden miesiąc przed śródrocznym lub rocznym posiedzeniem Rady Pedagogicznej należy poinformować rodziców o niezadowalającej ocenie klasyfikacyjnej ucznia. 

§ 9

Ocenianie uczniów klas IV- VIII

 

1.     Ustala się następującą skalę ocen bieżących wyrażonych w stopniach: 

- stopień celujący - 6 (cel) 

- stopień bardzo dobry - 5 (bdb) 

- stopień dobry - 4 (db) 

- stopień dostateczny - 3 (dst) 

- stopień dopuszczający - 2 (dop) 

-stopień niedostateczny - 1 (ndst) 

Taka skala ocen obowiązuje przy wystawieniu ocen cząstkowych i klasyfikacyjnych, tj. śródrocznych i rocznych. W ocenach cząstkowych i klasyfikacyjnych śródrocznych dopuszcza się stosowanie plusów i minusów (+, -). 

Kryteria stopni: 

1.     Ustala się następujące kryteria stopni:

1)    stopień celujący otrzymuje uczeń, który: posiada wiadomości 

umiejętności wykraczające poza program nauczania i  umie je prezentować. Potrafi rozwiązać wiele problemów praktycznych i teoretycznych nietypowych, nieprezentowanych na lekcji. Startuje w olimpiadach i konkursach przedmiotowych       i zajmuje punktowane miejsce w finale wojewódzkim, krajowym. 

2)    stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:  

prezentuje pełen zakres wiedzy i umiejętności, które nabył na lekcji i sprawnie się nimi posługuje w samodzielnym rozwiązywaniu problemu zadanego przez nauczyciela. Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań w nowych sytuacjach. 

3)    stopień dobry otrzymuje uczeń, który: posiada wiadomości i umiejętności, które pozwalają mu na rozumienie większości treści programowych i poprawnie rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne  i praktyczne danego przedmiotu.

4)    stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który: opanował podstawowe wiadomości          i umiejętności użyteczne w życiu codziennym  i absolutnie opanował niezbędne do kontynuowania nauki na wyższym poziomie. Rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności, czasami przy pomocy nauczyciela.

5)    stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który: posiada minimum wiadomości              i umiejętności umożliwiających mu wykonanie prostych zadań przy pomocy nauczyciela lub w oparciu o pomoc koleżeńską. Jego braki są duże, ale da radę nadrobić je w przyszłym okresie.

6)    stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który: nie opanował minimum wiadomości     i          umiejętności z danego przedmiotu co uniemożliwia mu dalsze zdobywanie wiedzy. Często nie potrafi on rozwiązać prostych zadań nawet przy pomocy nauczyciela

2.     Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych w/g skali ocen MEN. 

3.     Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego      w miesiącu styczniu każdego roku szkolnego. 

4.     Klasyfikowanie roczne polega na ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. 

5.     Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne 

6.     Ocena zawiera zarówno informacje o poziomie osiągnięć, jak i postępach w nauce. 

7.     Kryteria oceny uwzględniają zdolności i deficyty rozwojowe uczniów. Odnoszą się do jego postępów w nauce. Specyficzne trudności w uczeniu się – należy przez to rozumieć trudności w uczeniu się odnoszące się do uczniów w normie intelektualnej,   o właściwej sprawności motorycznej i prawidłowo funkcjonujących systemach sensorycznych, którzy mają trudności w przyswajaniu treści dydaktycznych, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania poznawczo – percepcyjnego. 

8.     Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. 

Formy i częstotliwość oceniania uczniów klas IV-VIII 

Częstotliwość oceny uzależniona jest od specyfiki przedmiotu i ilości godzin na niego przeznaczonych. 

 

Prawa ucznia dotyczące systemu oceniania 

1.     Uczeń ma prawo do: 

1)    jawnej oceny, 

2)    przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania na te wątpliwości wyjaśnień i odpowiedzi, 

3)    bycia ocenianym sprawiedliwie, obiektywnie i jawnie według ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, 

4)    dodatkowej pomocy nauczyciela, gdy nie radzi sobie z opanowaniem materiału           z powodu choroby lub uzasadnionych okoliczności losowych, 

5)    odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych: na okres przerw świątecznych i ferii nie należy zadawać prac domowych z wyjątkiem czytania lektur, 

6)    korzystania z określonego (uzgodnionego na początku roku szkolnego z każdym nauczycielem) limitu braku zadań domowych (ustnych i pisemnych). 

Prace klasowe i sprawdziany. 

1.     Nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów: 

2.     Pisemne sprawdzanie ucznia może odbywać się w formie: 

- pisemnej pracy klasowej /testu 

- sprawdzianu 

 - kartkówki

Pisemne prace klasowe są oceniane w zależności od ilości uzyskanych punktów: 

0 - 30 %  -  ocena niedostateczna 
31 - 50 %  -  ocena dopuszczająca 
51 - 75 %  -  ocena dostateczna 
76 - 89  %  -  ocena  dobra 
90 - 100%  -  ocena  bardzo dobra 
91% + zadanie dodatkowe - ocena celująca

3.     Nauczyciel jest zobowiązany zapowiedzieć i zapisać w dzienniku lekcyjnym (elektronicznym) wszystkie sprawdziany i  prace pisemne: 

- co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem 

- kartkówka - nie musi być zapowiedziana

4.     Dopuszcza się trzy zapowiedziane prace pisemne/ sprawdziany w jednym tygodniu, przy czym nie więcej niż jedną dziennie. 

5.     Uczeń ma prawo znać zakres materiału przewidzianego do kontroli, wymagania           i zasady oceniania. 

6.     Termin zwrotu ocenionych prac pisemnych nie może być dłuższy niż dwa tygodnie (poza sytuacjami wyjątkowymi). prace klasowe będą ocenione w ciągu dwóch tygodni, a sprawdziany, testy w ciągu jednego tygodnia. 

7.     Liczba pisemnych prac kontrolnych w półroczu jest ustalona w formach oceniania. 

8.     Nauczyciel zobowiązany jest do przechowywania w szkole wszystkich prac pisemnych w bieżącym roku nauki. 

9.     Nauczyciel jest zobowiązany do uzasadnienia oceny przez siebie wystawionej na prośbę ucznia, rodzica lub opiekuna prawnego.

10.  Uczeń ma możliwość poprawy oceny ze sprawdzianu, pracy klasowej, testu na zasadach ustalonych z nauczycielem przedmiotu. 

11.  W przypadku niepisania wspomnianej pracy klasowej uczeń może napisać ją              w terminie uzgodnionym z nauczycielem 

Sposoby informowania o osiągnięciach uczniów. 

1.     Uczniów: 

- informacja ustna (bieżąca), 

- wykaz ocen wyrażonych stopniem. 

2.     Rodziców (prawnych opiekunów): 

- informacja słowna, 

- informacja w dzienniku elektronicznym,

- przekazywanie wykazu ocen wyrażonych stopniem na zebraniach rodziców - dwa razy w półroczu, 

- w razie potrzeby: na bieżąco konsultacje z rodzicami w szkole potwierdzone podpisem w dzienniku. 

§10

Oceny śródroczne i roczne.

 

1.     Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Ustalając ocenę roczną uwzględnia się ocenę śródroczną. 

2.     Na koniec roku szkolnego uczeń otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem gdy: 

- ze wszystkich przedmiotów nauczania otrzymał średnią ocen 4,75; 

- z zachowania ma ocenę wzorową lub bardzo dobrą. 

Obowiązkiem nauczyciela przedmiotu jest poinformowanie ucznia o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych na l miesiąc przed terminem rady klasyfikacyjnej. 

3.     Wychowawca klasy jest zobowiązany zawiadomić rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o zagrożeniu oceną niedostateczną na 1 miesiąc przed terminem rady klasyfikacyjnej w formie pisemnej poświadczonej ich podpisem (list lub w dzienniku lekcyjnym). 

§ 11

Zasady oceniania z zachowania

 

Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez uczniów zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w Statucie Szkoły. 

1.     Ocena śródroczna i roczna zachowania, wystawiona zgodnie z kryteriami zachowania 

-wywiązywanie się z obowiązków ucznia. 

- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, 

- dbałość i honor i tradycje szkoły, 

-dbałość o piękno mowy ojczystej, 

- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób, 

- godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, 

- okazywanie szacunku innym osobom. 

  1. Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się w oparciu o szkolne kryteria oceny zachowania według skali MEN: 

- wzorowe – (wz) 

- bardzo dobre – (bdb) 

- dobre – (db) 

-poprawne – (pop) 

- nieodpowiednie – (ndp) 

- naganne – (ng). 

  1. W klasach I – III ocena zachowania jest oceną opisową. 
  2. Każda ocena rozpatrywana jest indywidualnie. Każda godzina nieobecności ucznia    w szkole winna być usprawiedliwiona przez rodziców poprzez dziennik elektroniczny bądź w inny potwierdzony sposób.

Szkolne rozwiązania w zakresie oceniania zachowania:

  1. Śródroczna i roczna ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnieniu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, udziale w życiu klasy i szkoły, postawach wobec kolegów i innych osób . Uczeń oceniany jest w następujących sferach:

1)    Stosunek do obowiązków szkolnych oraz respektowanie regulaminów, zarządzeń, poleceń.

2)    Kultura osobista

3)    Praca na rzecz klasy, szkoły i innych podmiotów.

4)    Reprezentowanie szkoły w środowisku lokalnym, gminie, powiecie, regionie.

  1. Klasyfikacyjną ocenę zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się wg następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne. 

1)    Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który: 

sumiennie wypełnia obowiązki szkolne, bez zarzutów przestrzega postanowienia statutu, odznacza się wzorową postawą moralną i kulturalną, wszystkie nieobecności ma usprawiedliwione, z własnej inicjatywy podejmuje prace społeczne na rzecz szkoły, bierze udział w pracach organizacji uczniowskich, chętnie pomaga innym, reprezentuje szkołę na zewnątrz poprzez udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, uroczystościach patriotycznych i innych, poprzez swoje zachowanie              i osiągane wyniki w nauce jest wzorem dla innych. 

2)    Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

bez zastrzeżeń wypełnia wszystkie obowiązki ucznia, chętnie i aktywnie uczestniczy       w przygotowaniu i przeprowadzeniu imprez organizowanych przez szkołę, jego zachowanie wobec kolegów, nauczycieli i innych osób cechuje kultura, szanuje mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów, dba o swoje zdrowie i higienę. 

3)    Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

dobrze wywiązuje się z obowiązków szkolnych, przestrzega postanowienia statutu, odznacza się dobrą postawą moralną i kulturalną, bierze udział w pracy społecznej na rzecz szkoły, pomaga innym, swoim zachowaniem daje przykład do naśladowania, wszystkie nieobecności ma usprawiedliwione, 

4)    Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

w miarę swoich możliwości wywiązuje się z obowiązków szkolnych, w zasadzie przestrzega postanowienia statutu oraz ogólnie przyjęte normy etyczne, raczej nie angażuje się w prace społeczne na rzecz szkoły, nie wykazuje zainteresowania życiem szkoły, łamiąc zasady współżycia społecznego rozumie swoje błędy i stara się poprawić 

5)    Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

lekceważy obowiązki szkolne, nie przestrzega postanowień statutu, lekceważy zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne, nie stara się poprawić pomimo środków wychowawczych zastosowanych przez szkołę, dom rodzinny czy organizacje społeczne. 

6)    Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

rażąco zaniedbuje podstawowe obowiązki ucznia, swoim postępowaniem (np. palenie papierosów, picie alkoholu, bójki, używanie narkotyków) ma wyraźnie negatywny wpływ na pozostałych uczniów, celowo niszczy własność kolegów i szkoły, często wagaruje, podejmowane w stosunku do ucznia przez szkołę i rodziców środki zaradcze nie przynoszą rezultatów. 

  1. Wychowawcy klas na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (opiekunów prawnych) o zasadach szkolnego systemu oceniania zachowania. 

4.     Prawo do wyrażania opinii o zachowaniu ucznia ma wychowawca klasy, każdy inny nauczyciel, dyrekcja i inni pracownicy szkoły. 

5.     Ocenę z zachowania ucznia ustala wychowawca, biorąc pod uwagę: 

- samoocenę, 

- uwagi nauczycieli oraz innych pracowników szkoły dotyczące zachowania uczniów, 

- własne uwagi i spostrzeżenia, 

-opinię samorządu klasowego, 

- opinię rady pedagogicznej. 

6.     Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na ocenę z zajęć edukacyjnych.

7.     Wychowawca na tydzień przed posiedzeniom klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, podczas godziny wychowawczej, zapoznaje ucznia z wystawioną mu oceną                  i uzasadnia ją. 

8.     Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna, z zastrzeżeniem - 

9.     W uzasadnionych przypadkach ocenę zachowania może zmienić Rada Pedagogiczna na posiedzeniu klasyfikacyjnym. Każdy uczeń otrzymuje na początku okresu szkolnego kredyt o wysokości 100 punktów, co jest jednoznaczne z oceną dobrą. Tę ilość będzie mógł zwiększyć lub zmniejszyć - sam pracuje na podwyższenie bądź obniżenie oceny z zachowania. 

10.  Skala ocen:

·       200 pkt. i więcej - zachowanie wzorowe - z tym, że wprowadza się limit punktów ujemnych - 20 pkt., którego uczeń nie może przekroczyć w ciągu semestru. Przekroczenie tego limitu uniemożliwia uczniowi uzyskanie oceny wzorowej.

·       199 - 150 pkt. - zachowanie bardzo dobre - z tym, że wprowadza się limit punktów ujemnych - 30 pkt., którego uczeń nie może przekroczyć w ciągu semestru. Przekroczenie tego limitu uniemożliwia uczniowi uzyskanie oceny bardzo dobrej.

·       149 - 100 pkt. - zachowanie dobre - z tym, że wprowadza się limit punktów ujemnych - 40 pkt., którego uczeń nie może przekroczyć w ciągu semestru. Przekroczenie tego limitu uniemożliwia uczniowi uzyskanie oceny dobrej.

·       99 - 60 pkt. - poprawne

·       59 - 30 pkt. - nieodpowiednie

·       29 pkt. i mniej - zachowanie naganne.

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA USTALENIA OCENY ZACHOWANIA

 KLASA…………….. ROK SZKOLNY……    SEMESTR……………

Stosunek do obowiązków szkolnych oraz respektowanie regulaminów, zarządzeń, poleceń.

 

Działanie

Punkty dodatnie

Punkty ujemne

Uwagi

                       

1.

Wkład pracy ponoszony w wywiązywanie się z obowiązków ucznia- nauka, pracowitość, obowiązkowość.

1-20

1-20

Raz w semestrze

                       

2.

Widoczna zmiana zachowania i wyników w nauce.

1-10

1-10

Raz w semestrze

                       

3.

Zaangażowane w realizację projektów edukacyjnych.

1-10

 

Za każdy projekt

                       

4.

Przygotowanie do lekcji- przynoszenie podręczników, zeszytów ćwiczeń, przyborów itp.

1-10

1-10

Raz w semestrze

                       

5.

Sumienne pełnienie obowiązków dyżurnego.

1-10

1-10

Raz w semestrze Na podst. uwag, obserwacja wych.

                       

6.

Zachowanie na lekcji.

1-10

1-30

Raz w semestrze

Na podst. Uwag z dziennika lub zeszytu uwag

                       

7.

Terminowe oddawanie prac zleconych, plastycznych, książek do biblioteki i in.

1-10

1-10

Raz w semestrze

                       

8.

Uczestnictwo w uroczystościach, imprezach lub akcjach zorganizowanych przez szkołę po zajęciach lekcyjnych.

1-5

1-5

Za każdy udział lub nieusprawiedliwioną nieobecność

                       

9.

Korzystanie na lekcji z telefonu komórkowego.

 

1-5

każdorazowo

                       

10.

Brak obuwia zamiennego.

 

1-5

każdorazowo

                       

11.

Stwarzanie sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.

 

1-10

każdorazowo

                       

12.

Uporczywe przeszkadzanie na lekcji

 

1-5

każdorazowo

                       

Kultura osobista

 

 Działanie

Punkty dodatnie

Punkty ujemne

Uwagi

                       

1.

Wysoka kultura osobista

- używanie form grzecznościowych, mówienie dzień dobry, właściwe słownictwo;

- strój odpowiedni dla ucznia;

- życzliwość w stosunku do kolegów, koleżanek i innych osób;

- wykonywanie próśb, poleceń nauczyciela;

- szczerość, prawdomówność i obiektywizm w stosunku do siebie i innych.

Max 20

Max 20

Max 20

Max 10

Max 10

 

Punkty przyznawane przed wystawieniem oceny semestralnej i rocznej

                       

2.

Właściwe zachowanie podczas wyjść, wycieczek, uroczystości i innych

- poszanowanie symboli narodowych, ceremoniału, godności miejsc i ludzi;

- przestrzeganie zasad zachowania w miejscach publicznych i na obszarach chronionych;

- stosowanie się do nakazów i poleceń nauczycieli i innych osób (przewodnik, kierowca i in.)

- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

Max 10

Max 10

Max 10

Max 10

 

Punkty przyznawane przed wystawieniem oceny semestralnej i rocznej

                       

3.

Zachowania świadczące o braku kultury osobistej

- używanie wulgarnego słownictwa;

- aroganckie zachowanie w stosunku do kolegów, nauczycieli i innych osób;

- zaśmiecanie;

- nieodpowiedni strój;

-wyzwiska;

- nieprzyzwoite gesty;

- plucie itp.

 

1-5

1-5

1-5

1-5

1-5

1-5

1-5

Punkty przyznawane za każdorazowe zdarzenie

                       

4.

Zachowania zagrażające zdrowiu i poczuciu bezpieczeństwa innych i samego ucznia

- znęcanie się nad innymi;

- bójki, zastraszanie;

- wymuszania, kradzieże;

- celowe niszczenie mienia szkoły i innych;

- palenie papierosów, picie alkoholu, inne środki odurzające;

- oszukiwanie nauczycieli, fałszowanie podpisów;

- samowolne opuszczanie terenu szkoły

- niszczenie sprzęty szkolnego

- ignorancja nauczyciela poza szkołą

- kradzież

- fałszowanie dokumentacji szkolnej np. dopisywanie ocen, oszustwo na sprawdzianie

 

5-20

5-20

5-20

5-20

5-20

5-20

5-20

5-20

5-20

5-20

5-20

5-20

Punkty przyznawane za każdorazowe zdarzenie

                       

Praca na rzecz klasy, szkoły i innych podmiotów

 

Działania

Punkty

Uwagi

                             

1.

Aktywna praca w samorządzie szkolnym i klasowym

1-10

Raz w semestrze

                             

2.

Pomoc w organizowaniu imprez szkolnych i klasowych

1-5

każdorazowo

                             

3.

Wykonywanie dekoracji, gazetek, prace organizacyjno- porządkowe

1-5

każdorazowo

                             

4.

Udział w kołach zainteresowań i zajęciach pozalekcyjnych w szkole

1-5

Za każde zajęcia

                             

5.

Rozwijanie zainteresowań poprzez udział w konkursach, zawodach klasowych i szkolnych

1-5 

Za każdy udział

                             

6.

Udział w akcjach charytatywnych i kampaniach społecznych

1-5 

Za każdy udział

                             

7.

Świadczenie pomocy w nauce kolegom

1-10

Raz w semestrze

                             

8.

Dbanie o wystrój klasy

1-10

Za każdy raz

                             

9.

Aktywna praca w organizacjach szkolnych

1-10

Raz w semestrze

                             

10.

Udział w  uroczystościach poza szkolnych np. Msza  św.  związana z patronem szkoły 

1-10

Za każdy raz

                             

Reprezentowanie szkoły w środowisku lokalnym, gminie, powiecie, regionie.

 

Działania

Punkty

Uwagi

                       

1.

Udział w uroczystościach szkolnych, międzyszkolnych, środowiskowych oraz pomoc w ich organizacji

5-10

Za każdy udział

                       

2.

Udział w konkursach przedmiotowych, plastycznych, tanecznych, zawodach sportowych i innych na etapie gminy, powiatu, rejonu, województwa, międzyszkolnym

5-10

Za każdy udział

                       

3.

Miejsca I, II, III oraz otrzymanie wyróżnień na etapie gminy, powiatu, regionu, województwa

5-20

W zależności od miejsca i szczebla niezależnie od punktów za udział

                       

4.

Reprezentowanie szkoły podczas różnych uroczystości poprzez poczet sztandarowy

5-20

Raz w semestrze

                       

5.

Reprezentowanie szkoły podczas spotkań szkół noszących imię Jana Pawła II

5-10

Za każdy udział

                       

6.

Drużynowy udział w zawodach

5-10

Za każdy udział

                       
                                   
  1. Bieżące wpisywanie punktów odbywa się z wychowawcą i odnotowywane jest w zeszycie wychowawcy.
  2.  Uczeń nie może otrzymać oceny wzorowej nawet, gdy uzyskał wystarczającą liczbę punktów (100 i więcej), jeżeli w rażący sposób naruszył którykolwiek z punktów regulaminu szkolnego.
  3. Przed wystawieniem oceny śródrocznej i rocznej wychowawca wpisuje sumę uzyskanych punktów do dziennika klasowego.
 

§ 12

Sposoby informowania uczniów i ich rodziców o indywidualnych osiągnięciach.

1.     Wymagania edukacyjne i przedmiotowy system oceniania przedstawiane są uczniom na jednych z pierwszych zajęć w danym roku szkolnym, a fakt ten jest odnotowany    w dzienniku zajęć lekcyjnych w formie zapisu tematu lekcji. 

2.     Wymagania edukacyjne i przedmiotowy system oceniania przedstawiane są rodzicom na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym, a fakt ten jest odnotowany                w dzienniku zajęć lekcyjnych. Dodatkowo w/w dokumenty umieszczone są na stronie internetowej szkoły, a rodzice potwierdzają podpisem na oświadczeniu zapoznanie się z aktami wewnętrznymi szkoły. Informacja na temat wymagań edukacyjnych obejmuje zakres wiadomości i umiejętności z poszczególnych edukacji nauczania, uwzględnia poziom wymagań na poszczególne oceny szkolne. 

3.     Nauczyciel stosuje wszystkie dostępne sposoby oceniania wspomagającego, tj.: obserwuje ucznia i jego pracę, rozmawia z nim i motywuje do dalszych wysiłków. Uczeń powinien mieć pewność, że w toku uczenia się ma prawo do popełniania błędów, do rzetelnej informacji, z której jasno wynika, co zrobił dobrze, co źle, a co musi zmienić, aby było lepiej. Taka informacja wywołuje motywację do dalszego wysiłku w celu dokonywania korekty poprzez kolejne działania. 

4.     Sprawdzone i ocenione prace kontrolne przechowuje nauczyciel przedmiotu, w teczce klasy, do końca roku szkolnego. 

5.     Informacje o postępach ucznia w nauce i pracy rodzice uzyskują podczas kontaktów indywidualnych z nauczycielem, podczas zebrań z rodzicami organizowanymi zgodnie z kalendarzem szkolnym. 

6.     Podczas zebrań z rodzicami nauczyciel przekazuje informacje o postępach dziecka na specjalnie przygotowanych kartkach. 

7.     W przypadku trudności w nauce, częstego nieprzygotowania do zajęć - rodzice informowani będą podczas organizowania indywidualnych spotkań z nauczycielem. 

8.     W przypadkach utrudnionych kontaktów z rodzicem informacje zostaną przekazane telefonicznie. 

9.     W przypadkach niemożliwego kontaktu telefonicznego - wysłanie listu - zaproszenie do szkoły na indywidualną rozmowę 

10.  Prace ucznia (zeszyty dyktand, prace samodzielne, sprawdziany, prace plastyczne itp.) udostępniane są rodzicom na ich prośbę. Uczeń otrzymuje prace do wglądu na lekcji, podczas której prace są omawiane. 

11.  Ocenę śródroczną otrzymuje rodzic po zakończeniu półrocza na specjalnie przygotowanym arkuszu. 

§ 13

 

1.     Jeżeli w wyniku klasyfikacji stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (drugim półroczu) szkoła w miarę możliwości stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków. 

2.     Zasady pomocy uczniom, którzy otrzymali klasyfikacyjne półroczne, roczne oceny niedostateczne. 

1)    zdiagnozowanie przyczyny niepowodzeń szkolnych przez pedagoga szkolnego: 

- rozmowa z uczniem, 

- rozmowa z rodzicami, wywiad środowiskowy, 

- rozmowa z nauczycielem. 

3.     Ustalenie strategii działania: 

- przeprowadzenie badania w poradni psychologiczno – pedagogicznej, w przypadku, gdy uczeń nie miał takich badań, 

-skierowanie ucznia na zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, wyrównawcze,

- systematyczna współpraca z rodzicami, ukierunkowana na pracę w domu, 

§ 14

Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego

  1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednychlub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. 
  2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki-zajęć komputerowych, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły na ostatni tydzień ferii letnich. O wyznaczonym terminie dyrektor informuje przed końcem roku szkolnego.
  4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.

W skład komisji wchodzą:

  • dyrektor szkoły  – jako przewodniczący komisji;
  • nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
  • nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt.2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  2. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
  • skład komisji;
  • termin egzaminu poprawkowego;
  • pytania egzaminacyjne;
  • wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
  2. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 9.
  3. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia są, zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

§ 15

Egzamin na zakończenie kl. VIII zostaje przeprowadzony zgodnie z ustalonymi procedurami

 

§ 16

Klasyfikacja uczniów

 

Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich przedmiotów zajęć obowiązkowych, z wyjątkiem przedmiotów i zajęć, z których został zwolniony. 

1.     Klasyfikowanie polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu ocen klasyfikacyjnych wg określonej skali oraz oceny zachowania. 

2.     Klasyfikowanie w kl. I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu oceny opisowej klasyfikacyjnej oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania 

3.     Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania - wychowawca klasy, po zasięgnięciu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy, ocenianego ucznia oraz innych pracowników szkoły. 

4.     Oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na promocję do klasy programowo wyższej, ani na ukończenie szkoły. 

5.     Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć. 

6.     Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej ustała się wg następującej skali: 

- stopień celujący - 6 

-stopień bardzo dobry - 5 

- stopień dobry - 4 

- stopień dostateczny - 3 

-stopień dopuszczający – 2 

- stopień niedostateczny – 1 

7.     W klasach I-III szkoły podstawowej ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych           i ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi. Ocenianie na tym etapie edukacji polega na gromadzeniu informacji o zachowaniu i osiągnięciach edukacyjnych ucznia oraz sprawdzaniu postępów w nauce, adekwatnych do poziomu rozwoju ucznia. 

8.     Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne lub świadectwo ukończenia szkoły stwierdzające odpowiednio uzyskanie promocji do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z wyróżnieniem. 

9.     Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej            z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć celującą końcową ocenę klasyfikacyjną. W przypadku konkursów wojewódzkich i pozawojewódzkich organizowanych przez inne podmioty, decyzję w sprawie oceny podejmuje nauczyciel przedmiotu. 

10.  Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu ciągłej lub bardzo częstej nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. 

§ 17

Egzamin klasyfikacyjny

 

1.     Na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny jeśli uczeń jest w trudnej sytuacji rodzinnej lub zdrowotnej.

2.     Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą

3.     Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt. 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

4.     Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt. 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

5.     Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z zastrzeżeniem ust. 8.

6.     Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych informatyki , zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

7.     Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

8.     Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3 i 4 pkt.1, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

9.     Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt. 2, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

1)    dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;

2)    nauczyciel obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

10.  Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, którym mowa w ust. 4 pkt. 2, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

11.  Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

12.  W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

13.  Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1)    imiona i nazwiska nauczycieli, których mowa w ust. 10, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 – skład komisji;

2)    termin egzaminu klasyfikacyjnego;

3)    zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;

4)    wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

14.  W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „niesklasyfikowany”.

  1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu, o którym mowa w ust.2, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
  2. Przepisy ust. 1-9 stosuje się także w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzonego egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

§ 18

Procedury odwołania od oceny klasyfikacyjnej

 

1.     Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna(semestralna) ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone                w terminie nie później niż 2 dni od zakończenia zajęć rocznych. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która;

  • w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
  • w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

2.     Termin sprawdzianu, którym mowa w ust. 2 pkt. 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), nie przekraczając czasu 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.

  1. W skład komisji wchodzą:
  • w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a)    dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b)    nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

c)    dwóch nauczycieli z danej szkoły lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;

  • w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a)    dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b)    wychowawca klasy,

c)    wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

d)    pedagog

  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 3 pkt.1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  2. Ustalona przez komisję roczna(semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna (semestralna)ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego. 
  3. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
  • w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
    1. skład komisji,
    2. termin sprawdzianu, 
    3. zadania (pytania) sprawdzające,
    4. wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
  • w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
    1. skład komisji,
    2. termin posiedzenia komisji,
    3. wynik głosowania,
    4. ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Do protokołu, o którym mowa w ust. 6 pkt.1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

§19

Warunki ukończenia szkoły podstawowej

 

Uczeń kończy szkołę podstawową: 

1.     Jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (śródroczne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne (śródroczne) oceny klasyfikacyjne                      z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja skończyła się w klasach programowo niższych w szkole podstawowej, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej. 

2.     Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. 

§20

Promocja uczniów

 

1.     Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 2. 

2.     Ucznia klasy I-III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie decyzją rady pedagogicznej, tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią, wydaną przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno - pedagogiczną lub inną publiczną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami). 

3.     Na wniosek rodziców, po uzyskaniu zgody wychowawcy oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego. 

4.     Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 14 ust. 10. 

5.     Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 4, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem § 14 ust. 10. 

§21

Ewaluacja systemu oceniania

 

1.     Ewaluacji wewnątrzszkolnego systemu oceniania dokonuje się do 31 maja (lub według potrzeb). 

2.     Narzędziem ewaluacji będą głównie ankiety, ale również rozmowy, wywiady, obserwacje, samooceny, ocenianie zewnętrzne (konkursy, sprawdziany), badanie dokumentacji. 

3.     Za przygotowanie i przeprowadzenie ankiety wśród: 

- uczniów - odpowiedzialni są wychowawcy klas, 

- nauczycieli - odpowiedzialny jest dyrektor, 

-rodziców – odpowiedzialni są wychowawcy klas. 

Wyniki ankiet mogą mieć wpływ na wewnątrzszkolny system oceniania osiągnięć uczniowskich. 

Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 30.11.2017r. przyjęto do realizacji

Rejestr zmian