Program wychowawczo-profilaktyczny
Program wychowawczo-profilaktyczny
Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II
w Woli Rzeczyckiej
„Aby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby umiał bardziej być z drugim i dla drugich […]”. Jan Paweł II. (przemówienie w UNESCO 02.06.80r.)
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024r. poz. 986).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737).
- Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 2151).
- Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1939).
- Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1162).
- Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 987).
- Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz. 467 ze zm.).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.
- Statut Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Woli Rzeczyckiej
- Standardy Ochrony Małoletnich przyjęte w Publicznej Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Woli Rzeczyckiej
Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Publicznej Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.
Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły, w tym z warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego.
Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.
Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest spójny z zatwierdzonym szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób dążenia do osiągania celów kształcenia oraz realizacji zadań wychowawczych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Uwzględnia także kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty,
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2023/2024.
- wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
- innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).
Ważnym aspektem programu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2024/2025 jest uświadomienie uczniom znaczenia obowiązujących w szkole standardów ochrony małoletnich oraz wyposażenie ich w umiejętność stosowania ustalonych w nim zasad.
Podstawowym celem niniejszego Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
- współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
- inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
I. Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur.
Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom.
Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji.
Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
II. Sylwetka absolwenta
Dążeniem Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Woli Rzeczyckiej jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
- kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
- zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
- szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny za siebie i innych,
- prezentuje aktywną postawę w promowaniu dbałości o środowisko naturalne,
- zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi,
- zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
- jest tolerancyjny,
- korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
- jest ambitny, kreatywny, odważny, samodzielny,
- posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
- zna zasady ochrony zdrowia psychicznego oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego),
- zna podmioty udzielające wsparcia w sytuacji pogorszenia stanu psychicznego, wie jak sposób korzystać z ich pomocy
- rozumie związek między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego a podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień behawioralnych),
- szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
- jest odporny na niepowodzenia,
- integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
III. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej– ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych, ,
- psychicznej– ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
- społecznej– ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej,
- aksjologicznej– ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków poczucia własnej wartości i sprawczości,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
- kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
- przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
- wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
- kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
- budowanie wiedzy uczniów na temat możliwych form i uwarunkowań korzystania z profesjonalnego wsparcia psychologicznego, zarówno w szkole, jak i poza szkołą, z uwzględnieniem potrzeby budowania i wzmacniania klimatu zaufania dzieci i młodzieży do działań specjalistów,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
- poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- podnoszenie świadomości oraz poziomu wiedzy o bezpiecznym i higienicznym używaniu mediów cyfrowych, w tym właściwych reakcji na zjawisko cyberprzemocy rozwijanie u uczniów wiedzy z zakresu ochrony środowiska i klimatu,
- kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
- prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego,
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, w tym cyfrowych,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,
- przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
- informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
1) wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
2) wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
3) wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
4) wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły,
Działania te obejmują w szczególności:
1) realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
2) przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
3) kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
4) poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji,
5) doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
6) włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
7) wzmacnianie kompetencji rodzicielskich związanych z rozpoznawaniem przejawów kryzysu psychicznego, sięganiem po właściwą pomoc, udzielaniem adekwatnego wsparcia dzieciom oraz radzeniem sobie z rodzicielskim poczuciem winy i wstydu.
W roku szkolnym 2024/2025 najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
- stworzenie uczniom przestrzeni do kształtowania umiejętności współpracy, autonomicznych zespołów, planowania, realizowania zaplanowanych działań ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych zasobów
- stworzenie sieci wsparcia w relacji dorośli – rówieśnicy, która pozwoli uczniom postrzegać wsparcie rówieśnicze jako umiejętność reagowania na oznaki problemów koleżanek i kolegów
- rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości, wzmacnianie poczucia sprawczości
- budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
- przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
- przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
- troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Zadania profilaktyczne programu to:
· zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
· znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
· promowanie zdrowego stylu życia,
· kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
· rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
· eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
· niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
· wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
· uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
· uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.
IV. Struktura oddziaływań wychowawczych
- Dyrektor szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
- stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
- współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym , logopedą oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
· motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
- stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
- inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
- dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,
- czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem, pedagogiem specjalnym i psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
- czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog, pedagog specjalny, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
- nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
- Rada pedagogiczna:
- uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,
- opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców,
- opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością oraz depresją,
- uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
- Nauczyciele:
- współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
- reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
- wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia,
- Wychowawcy klas:
- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
- rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów,w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych,
- na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
- przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
- zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
- są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
- oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami – uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające z obniżonego poczucia własnej wartości i poczucia sprawczości,
- współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
- wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
- rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.
- Zespół wychowawców:
- opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjachzagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów,propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
- analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, promuje metodę pozytywnego dyscyplinowania uczniów,
- ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
- przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
- uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- inne, wynikające ze specyfiki potrzeb szkoły.
- Pedagog szkolny /psycholog
- diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
- uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
- współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
- zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
- współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
- współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,
- rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
- aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
- promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.
- Pedagog specjalny:
- rozpoznaje wraz z wychowawcami indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych,
- określa formy i sposoby udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
- organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i rodziców,
- udziela uczniom pomocy pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
- podejmuje działania profilaktyczno-wychowawcze wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i nauczycieli,
- pomaga rodzicom i nauczycielom w rozwijaniu indywidualnych predyspozycji i uzdolnień uczniów,
- wspiera działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
- uczestniczy w spotkaniach Zespołu Wychowawczego
- Logopeda:
- dokonuje diagnozy logopedycznej, w tym prowadzi badania przesiewowe w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów,
- prowadzi zajęcia logopedyczne dla uczniów oraz porady i konsultacje dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w : a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Doradca zawodowy:
- prowadzi zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
- współpracuje z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
- wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
- Rodzice:
- współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
- Samorząd uczniowski:
- jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
- uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
V. Kalendarz uroczystości szkolnych w roku szkolnym 2024/2025, na których oparta jest tradycja szkoły
- uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
- ślubowanie klas pierwszych,
- Dzień Edukacji Narodowej,
- Narodowe Święto Niepodległości,
- andrzejki szkolne,
- mikołajki klasowe,
- przegląd kolęd i pastorałek,
- Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją,
- szkolne walentynki,
- Światowy Dzień Autyzmu,
- pierwszy dzień wiosny,
- Dzień Ziemi,
- Święto Patrona Szkoły,
- szkolne obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja,
- festyn rodzinny,
- Dzień Sportu,
- zakończenie roku szkolnego.
VI. Szczegółowe cele wychowawcze do realizacji w roku szkolnym2024/2025
OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
1.Rozwój możliwości, uzdolnień i wiedzy uczniów poprzez wdrażanie działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
2.Zapewnienie pomocy wszystkim uczniom wymagającym wsparcia z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, trudności związanych z sytuacją pandemiczną poprzez tworzenie klimatu sprzyjającego wzmocnieniu poczucia bezpieczeństwa.
3.Wzrost motywacji uczniów do podejmowania wysiłku intelektualnego poprzez wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
4.Wzrost umiejętności uczniów w zakresie planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej, rozwój umiejętności zawodowych.
OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:
1.Wzrost poczucia przynależności do rodziny, społeczności szkolnej, lokalnej, narodowej.
2. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych, uwrażliwienie na wrażliwość, prawdę i dobro.
3.Wzrost umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów, umożliwiających efektywne komunikowanie się z innymi oraz rozwiązywanie
problemów w sposób konstruktywny, bez stosowania agresji i przemocy.
4.Poprawa relacji w grupach rówieśniczych.
5.Wzrost świadomości obywatelskiej, poprzez kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę.
6. Wzrost świadomości ekologicznej oraz zachowań pro środowiskowych poprzez rozwianie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO
1.Wzrost zachowań prozdrowotnych , zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
2.Wzrost wiedzy uczniów na temat czynników i zachowań zagrażających zdrowiu i życiu - uzależnienia ( nikotyna, alkohol, narkotyki, dopalacze, uzależnienie od gier komputerowych i Internetu, hazardu ),
3.Zwiększenie liczby uczniów biorących udział w zajęciach sportowych i innych, alternatywnych formach spędzania czasu wolnego.
OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO
- Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
- Przeprowadzenie cyklu zajęć psychoedukacyjnych na podstawie programu „Spójrz inaczej” w klasach I –III, ,, Spójrz inaczej” IV- VIII na temat umiejętności samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji, budowania relacji międzyludzkich i kształtowanie postawy asertywnej.
- Nabycie przez uczniów umiejętności rozumienia siebie i własnych emocji, kierowaniai kontrolowania ich, okazywania empatii.
- Wzrost poczucia własnej wartości ucznia, umiejętności adekwatnej samooceny.
- Wzrost umiejętności uczniów w zakresie konstruktywnego radzenia sobie ze stresem.
OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO
- Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm, zasad i wartości.
- Zapoznanie z sylwetką Patrona szkoły Jana Pawła II i jego nauką.
- Zapoznanie uczniów i rodziców z systemem wartości przyjętych w koncepcji pracy szkoły oraz regulacjami prawa wewnątrzszkolnego.
- Kształtowanie u uczniów empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
- Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
VII. Harmonogram działań
Oddział przedszkolny i klasy I-III
|
|
SFERA |
Zadania |
Termin |
INTELEKTUALNA
|
Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów |
Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy |
nauczyciele wychowawcy |
Wrzesień – październik 2024 |
Zapewnienie pomocy wszystkim uczniom wymagającym wsparcia z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. |
Prowadzenie zajęć w ramach udzielanej pomocy psychologiczno pedagogicznej: zajęcia rewalidacyjne, korekcyjno kompensacyjne, rozwijające umiejętności społeczno emocjonalne, rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia logopedyczne, zajęcia z psychologiem, Zajęcia logopedyczne dla uczniów kl. O-III Innowacja pedagogiczna o charakterze metodycznym- ,, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka poprzez zabawy logopedyczne"- kl.0, ,, Mówię, czytam i piszę poprawnie"- uczestnicy zajęć logopedycznych kl. I- III. |
Specjaliści: pedagog szkolny, pedagog specjalny, logopeda, psycholog J Zięba Pyclik |
Cały rok |
|
Rozwijanie zainteresowańi zdolności uczniów |
„Mali Einsteini "- realizacja cyklu doświadczeń i eksperymentów- zaspakajanie dziecięcej ciekawości, rozwijanie praktycznego i kreatywnego myślenia podczas wykonywania doświadczeń. Akcja „Poczytaj mi Mamo”; zajęcia otwarte dla rodziców w oddziale zerowym. Rodzice biorą udział w zajęciach, czytając dzieciom ulubione utwory literackie, najczęściej przyniesione z własnych biblioteczek „Magiczna moc bajek” czyli Bajkowa podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni; międzynarodowy projekt czytelniczy. Dzień Kropki – kreatywni są wśród nas – „ Kreatywna klasa w obiektywie. Literacka biesiada z wierszami polskich poetów Konkurs recytatorski „ Nasze ulubione wiersze” kl. I – III Kółko czytelniczo – teatralne „ Spotkania z książką i teatrem” kl. I Zajęcia rozwijające kreatywność – kółko matematyczno przyrodnicze w kl III Wycieczka do muzeum regionalnego w Stalowej Wolikl. IV i kl. I Wyjazd na Lubelski Festiwal Nauki kl III- zajęcia warsztatowe w Instytucie Agrofizyki oraz zwiedzanie ogrodu botanicznego Dzień Głośnego Czytania /kl. I „ Czytanie na Polanie” kl.I – VIII Przegląd ozdób bożonarodzeniowych – „Kolorowe bombki” kl. 0 – VIII Przegląd ozdób wielkanocnych – „ Wielkanocne trio: pisanka w trzech rozmiarach” kl. 0 – VIII Międzynarodowy Dzień Matematyki kl. I, II, III Konkurs plastyczny ,, Najpiękniejsza stolica europejska” kl. I-III, Bajkowy Turniej Planszowy z okazji Dnia Bajek Międzynarodowy Konkurs Plastyczny 50-te urodziny Pszczółki Mai, konkurs plastyczno-literacki Przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły - konkurs piosenki patriotycznej - Październik Miesiącem Bibliotek Szkolnych - Konkursy biblioteczne: 1. konkurs plastyczny ,, Ilustracja do książek współczesnych autorów” - konkurs czytelniczy ,,Poznajmy się w bibliotece Szkolenie rady pedagogicznej z zakresu aktywnych metod pracy. Przeprowadzenie przez nauczycieli 1 zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy. Zajęcia w kl I - III z wykorzystaniem pomocy zakupionych w ramach Laboratoria przyszłości Pasowanie na czytelnika biblioteki szkolnej |
M. Dereń Turek Krystyna Stelmach Iwona Krawiec Iwona Krawiec Krystyna Stelmach Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej T. Szymańska, B. Mozgawa D Nieznalska M Dereń Turek T. Turek D Nieznalska D. Nieznalska Koordynatorzy WDN dyrektor nauczyciele kl I- III D. Nieznalska |
Cały rok Zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości określających terminy konkretnych przedsięwzięć i osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie Cały rok wrzesień 2024 III 2025 IV 2025 XI 2024 II 2025 XI2024 X 2024 Zgodnie z terminami obserwacji lekcji ustalonym w planie nadzoru pedagogicznego XII 2024 II 2025 |
|
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień |
Zajęcia z edukacji społecznej w kl. III specyfika zawodów wykonywanych w powietrzu. Zajęcia rozwijające zainteresowania i zdolności. |
wychowawcy, pedagog szkolny |
Cały rok |
|
Kształtowanie postawy twórczej |
Szkolny festiwal twórczości artystycznej. Szkolny festiwal talentów” |
wychowawcy, organizatorzy przeglądu pedagog szkolny, specjalny |
II 2025 |
|
Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów |
Warsztaty w klasach I-III Debata na temat wartości i zasad wolontariatu. |
Psycholog |
pierwsze półrocze (zgodnie z harmonogramem) |
|
|
Wsparcie nauczycieli w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych- praca z zespołem zróżnicowanym |
Konsultacje indywidualne z nauczycielami, warsztaty dotyczące metod pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami. |
pedagog specjalny, psycholog |
adekwatnie do potrzeb |
SPOŁECZNA |
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej |
Działalność charytatywna, udział w akcjach „Góra grosza”, zbiórka makulatury, „I ty możesz zostać Św. Mikołajem” |
opiekun samorządu szkolnego E. Drzewi, M. Mozgawa Rodzice |
Zgodnie z kalendarzem |
Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu
|
Wycieczki, tematyczne lekcje z zakresu edukacji społecznej o tematyce związanej z Gminą Radomyśl nad Sanem Wycieczki po okolicy – Wola Rzeczycka, Dąbrowa Rzeczycka, Kępa (poznanie infrastruktury zabytków, miejsc pamięci) Odwiedzenie Izby Reginalnej w Antoniowie Wycieczka klas 0 – III do Kazimierza Dolnego nad Wisłą Wycieczka klas 0-III do Skansenu Wsi Polskiej w Kolbuszowej |
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej K. Stelmach |
terminy konkretnych wycieczek planowanych przez wychowawców w planie wychowawczym X 2024 V- VI 2025 |
|
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych. |
Pasowanie na ucznia klasy I Konkurs plastyczny „ Jan Paweł II też był dzieckiem” / klasy 0 – III/ XXIV Dzień Papieski „ Jan Paweł II. Ewangelia cierpienia i starości” VI Marsz Papieski/ kl. 0 – VIII/ XX Rocznica śmierci Jana Pawła II Kultywowanie tradycji patriotycznych poprzez aktywny udział w uroczystościach państwowych, szkolnych zaplanowanych w szkolnym kalendarzu: dzień KEN, 11 listopada,2, 3 Maj Wyjazd do teatru na spektakl patriotyczny „Kto ty jesteś?” MDK w Stalowej Woli |
K. Stelmach Zespół do pracy z Patronem K. Stelmach D. Nieznalska M. Mozgawa Wychowawcy Rodzice Iwona Krawiec |
zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie XI 2024 |
|
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję. |
Warsztaty organizowane przez pedagoga szkolnego. „Bądź kumplem nie dokuczaj”- wykorzystanie materiałów Platformy Edukacyjnej „Dajemy dzieciom siłę” „Międzynarodowy Dzień Bez Przemocy i Agresji” apel Szkolny Dzień Życzliwości- Konkurs fotograficzny Podaj dalej ,,Życzliwość w kadrze”- najlepsze zdjęcie „Szkolna pocztówka życzliwości” |
pedagog szkolny, I Krawiec T. Szymnańska K. Stelmach , pedagog szkolny, specjalny |
zgodnie z harmonogramem opracowanym przez pedagoga I sem 2024 X 2024 XI 2024 |
|
Kształtowanie empatii i zrozumienia wśród uczniów wobec osób z niepełnosprawnościami |
Organizowanie warsztatów, dni empatii, projekcji filmów edukacyjnych, spotkań z osobami z niepełnosprawnościami- Zaproszenie animatorów pracujących w Stowarzyszeniu „Szansa w Stalowej Woli”- warsztaty Organizacja” Światowego Dnia Autyzmu” |
pedagog specjalny, pedagog szkolny Pedagog specjalny |
IV 2025 II 2025 |
|
Wsparcie uczniów w rozwiązywaniu konfliktów i promowanie wartości moralnych
|
Mediacje rówieśnicze.Kształtowanie inteligencji emocjonalnej, umiejętności rozwiązywania konfliktów, określania emocji. -Przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi. - Lekcje wychowawcze na temat: Jak radzić sobie z porażką, emocjami, złością |
Mediator szkolny – pedagog szkolny i specjalny |
adekwatnie do potrzeb |
|
Promowanie zdrowego stylu życia |
Udział w „Programie dla szkół” Realizacja programów profilaktycznych ”Nie pal przy mnie proszę” „Czyste powietrze wokół nas” „Skąd się biorą produkty ekologiczne „Witaminki” program edukacyjny, projekt promujący zdrowe nawyki żywieniowe, kształtowanie kultury spożywania zdrowych posiłków Bezpieczna droga do szkoły – spotkanie z policjantem Akademia Bezpiecznego Puchatka / kl.1/ Dzień Jabłka / „Jabłko ma moc” Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania Światowy Dzień Zdrowia – spotkanie z ratownikiem medycznym ” Europejski Dzień Śniadania – „ Co dziś na śniadanie?” „Stop nałogom i uzależnieniom”-szkolna akcja profilaktyczna Światowy Dzień Zdrowia Ratujemy i uczymy ratować- zajęcia z pierwszej pomocy ,,Choroby przenoszone przez wektory: małe ugryzienie, duże zagrożenie” Dzień pracownika służby zdrowia. Dodatkowe zajęcia sportowe w kl III „Akademia Małych Zdobywców” Dodatkowe zajęcia sportowe w kl II „Aktywni do kwadratu” kl I-III Rodzinny piknik pod hasłem „Żyj zdrowo i bez nałogów” |
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i oddziału przedszkolnego Rodzice M. Dereń Turek K. Stelmach K. Stelmach M. Dereń Turek I Krawiec T. Szymańska zespół ds. promocji zdrowia, M. Dereń-Turek, K. Stelmach wychowawcy klas I Krawiec K. Stępień Wychowawcy kl O-III |
Cały rok Cały rok Zgodnie z terminarzem II 20225 IV 2025 Cały rok VI 2025 |
|
Doskonalenie kultury bycia |
Zajęcia Akademii Savoir Vivre w szkole i poza nią – zajęcia rozwijające kompetencje społeczno emocjonalne. |
pedagog szkolny |
zgodnie z programem zajęć |
|
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego |
Udział w akcji -Sprzątanie świata” Udział w projekcie „Aktywni Błękitni” pod patronatem Wód Polskich realizacja działań sprzyjających ochronie i racjonalnemu gospodarowaniu zasobami wodnymi. Światowy Dzień Ziemi Udział w konkursach plastycznych o tematyce ekologicznej organizowanych przez organizacje poza szkolne i organy samorządowe gminny i powiatowy |
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej I Krawiec Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej Rodzice Wychowawcy |
IX 2024 Od XI do VI 2025 IV 2025 Wg. terminów zgłoszeń |
|
Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych
|
Analiza frekwencji uczniów |
Dyrektor, pedagog szkolny Rodzice |
Na bieżąco |
|
Zapoznanie uczniów ze standardami ochrony małoletnich |
Organizacja specjalnych lekcji poświęconych omówieniu standardów ochrony małoletnich, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i materiałów edukacyjnych. Przygotowanie i dystrybucja broszur informacyjnych na temat standardów ochrony małoletnich, dostępnych zarówno w wersji drukowanej, jak i online. Prowadzenie cyklicznych spotkań z uczniami, podczas których będą omawiane sytuacje, w których standardy te mają zastosowanie, oraz sposoby ich przestrzegania. |
Dyrektor szkoły Wychowawcy klas Pedagog szkolny Pedagog specjalny Rodzice |
Pierwszy miesiąc roku szkolnego oraz cyklicznie przez cały rok |
|
Monitorowanie i egzekwowanie przestrzegania standardów ochrony małoletnich w szkole |
Ustanowienie stałego zespołu ds. monitorowania przestrzegania standardów ochrony małoletnich, który będzie regularnie kontrolował przestrzeganie procedur w szkole. Wprowadzenie systemu zgłaszania naruszeń standardów ochrony małoletnich, w tym anonimowych skrzynek na uwagi i specjalnych linii telefonicznych. Organizacja regularnych audytów i raportów dotyczących przestrzegania standardów ochrony małoletnich oraz podejmowanie działań naprawczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości. |
Dyrektor szkoły, zespół ds. monitorowania standardów ochrony małoletnich, pedagog specjalny |
Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem audytów i raportów |
|
Szkolenie nauczycieli z zakresu korzystania i egzekwowania standardów ochrony małoletnich |
Organizacja szkoleń i warsztatów dla nauczycieli, prowadzonych przez specjalistów z zakresu prawa i psychologii, dotyczących praktycznego zastosowania standardów ochrony małoletnich. Opracowanie i dystrybucja materiałów szkoleniowych dla nauczycieli, zawierających wytyczne i procedury związane z ochroną małoletnich. Prowadzenie regularnych spotkań zespołów nauczycielskich, podczas których będą omawiane przypadki i wyzwania związane z egzekwowaniem standardów ochrony małoletnich. |
Dyrektor szkoły Koordynator zespołu ds. Standarów Ochrony Małoletnich |
Pierwszy miesiąc roku szkolnego oraz cyklicznie przez cały rok |
|
EMOCJONALNA
|
Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości, rozpoznawanie własnych emocji
|
Warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów z PPP w Stalowej Woli .„Paliwo dla mózgu- w zdrowym ciele mądrą głowa”- warsztaty Realizacja programu „Spójrz inaczej” kl I- III Realizacja programu „Przyjaciel Zippiego” w kl 1 Zajęcia dydaktyczno- wychowawcze: Emocje i uczucia. Gdy trudno się porozumieć. Stop agresji i przemoc- uczniowie kl. 0 – 3. |
Pedagog z PPP w Stalowej Woli pedagog szkolny Nauczyciele świetlicy :Małgorzata Mozgawa Krystyna Stelmach Katarzyna Stępień Dorota Nieznalska Beata Mozgawa |
XII 2024 Cały rok Marzec |
OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO I FIZYCZNEGO
|
Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą |
Warsztaty z udziałem psychologa/pedagoga. Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego:Udział klasy I w programie: „Przyjaciele Zippiego” |
Wychowawcy klas |
zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych klas |
Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej |
Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń. |
Wychowawca, psycholog szkolny |
Zgodnie z potrzebami |
|
Umacnianieu uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty
|
Zajęcia integracyjne – gry i zabawy integracyjne, rozmowy, warsztaty. Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku. Organizowanie czynnego wypoczynku dzieci po zajęciach lekcyjnych - zabaw i gier ruchowychczniowie z kl.0-3. Wyrabianie nawyku dbania o higienę i o własne zdrowie. Współpraca z dorosłymi w tym zakresie.Zajęcia dydaktyczne na temat zdrowego odżywiania oraz higienicznego trybu życia. |
Nauczyciele świetlicy Małgorzata Mozgawa Krystyna Stelmach Katarzyna Stępień Dorota Nieznalska Beata Mozgawa |
Cały rok |
|
RPOZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI CYFROWYCH UCZNIÓW |
Nauczanie bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Warsztaty edukacyjne, zajęcia z tematyką bezpiecznego korzystania z Internetu, zajęcia z zakresu krytycznego myślenia. Wyjazd do teatru na spektakl profilaktyczne „Cyfrowo bezpieczni” |
Pedagog szkolny Nauczyciel informatyki I Krawiec |
Zgodnie z planem pracy XI 2024 |
Krytyczna analiza informacji dostępnych w Internecie |
Lekcje poświęcone weryfikacji źródeł informacji, rozpoznawaniu fake newsów i dezinformacji. Dzień Bezpiecznego Internetu |
Wychowawcy kl I- III Nauczyciele informatyki |
Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć |
|
Poprawne metodycznie wykorzystywanie narzędzi i materiałów dostępnych w sieci |
Szkolenia dla nauczycieli z zakresu korzystania z narzędzi edukacyjnych online, takich jak platformy e-learningowe, aplikacje edukacyjne, zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Tworzenie i udostępnianie bazy zasobów edukacyjnych i narzędzi cyfrowych w szkole. |
Nauczyciele przedmiotowi |
Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć |
|
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji |
Organizowanie warsztatów na temat zastosowań AI w edukacji. Praktyczne lekcje pokazujące, jak AI może wspierać naukę, np. w analizie danych, personalizowaniu nauczania. |
Nauczyciel informatyki nauczyciele przedmiotowi |
Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć |
KLASY IV- VIII
SFERA |
Zadania |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
||||
|
Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów |
Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy. |
nauczyciele wychowawcy |
Wrzesień – październik 2024 |
||||
Zapewnienie pomocy wszystkim uczniom wymagającym wsparcia z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
|
Prowadzenie zajęć w ramach udzielanej pomocy psychologiczno pedagogicznej: zajęcia rewalidacyjne, korekcyjno kompensacyjne, rozwijające umiejętności społeczno emocjonalne, rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia logopedyczne, zajęcia z psychologiem, |
Specjaliści: pedagog szkolny, pedagog specjalny, logopeda, psycholog |
Cały rok |
|||||
Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów
|
Gminny Konkurs Ortograficzny „Mistrz Ortografii 2025” klasy IV-VIII Szkolny Konkurs Ortograficzny „Mistrz Ortografii 2025” klasy IV-VIII, Konkurs „Mój najładniejszy zeszyt z języka polskiego” klasy IV-VIII, Konkurs kuratoryjny z języka polskiego, klasa VIII Kuratoryjne konkursy przedmiotowe z matematyki i geografii, fizyki Klasa VII-VIII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia-Konkurs dla klasy IV i V„Mistrz Tabliczki mnożenia” Konkurs wiedzy fizyczno-chemiczny dla klas VII-VIII Szkolny konkurs piosenki angielskiej dla klas I-III Konkurs plastyczny ,, Najpiękniejsza stolica europejska” Kwiecień miesiącem Książki – konkurs literacki- utwory Stefana Żeromskiego Konkurs historyczny B. Chrobry I Król Polski Październik Miesiącem Bibliotek Szkolnych - Konkursy biblioteczne: 1. konkurs plastyczny ,, Ilustracja do książek współczesnych autorów”. konkurs czytelniczy ,,Poznajmy się w bibliotece Konkurs piosenki patriotycznej Międzynarodowy Dzień Języków Obcych- konkurs wiedzy o Północnej Irlandii dla klas IV-V i VI-VIII Przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły. Szkolenie rady pedagogicznej z zakresu aktywnych metod pracy. Przeprowadzenie przez nauczycieli 1 zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy. |
A Klich E. DrzewiB Dziurda E. Drzewi E. Turek A Szoja T Szymańska D Nieznalska D Nieznalska T. Turek D Nieznalska T Szymańska B Mozgawa Wychowawcy Koordynatorzy WDN dyrektor |
II 2025 II 2025 VI 2025 X 2024 V 2025 IV V 2025 IV 2025 III 2025 X 2024 XI 2024 IX 2024 Zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości określających terminy konkretnych przedsięwzięć i osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie Zgodnie z terminami obserwacji lekcji ustalonym w planie nadzoru pedagogicznego |
|||||
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych
|
Zajęcia dodatkowe z j. polskiego , matematyki, j. angielskiego w kl VIII Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, szkolne konkursy z nagrodami na najwyższą średnią i najlepszą frekwencję. |
A Klich, E. Drzewi T. Szymańska przewodniczący zespołów wychowawczy |
Cały rok |
|||||
Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy
|
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem na warsztatach prowadzonych przez psychologa |
psycholog wychowawcy, |
zgodnie z harmonogramem zajęć |
|||||
|
Wsparcie nauczycieli w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Konsultacje indywidualne z nauczycielami, warsztaty dotyczące metod pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami. |
specjaliści |
adekwatnie do potrzeb |
||||
SPOŁECZNA
|
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej |
Działalność charytatywna, udział w zbiórkach i akcjach pomocowych „Góra grosza”, pomoc Afryce,. |
Opiekunowie samorządu szkolnego |
Zgodnie z terminami |
||||
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych |
Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu. Obchody 11 listopada, Święto Konstytucji 3 Maja, Obchody rocznic związanych z osobą patrona szkoły Jana Pawła II, XXV Zjazd Rodziny Szkół im. Jana Pawła II w Częstochowie Poczet Sztandarowy, wyjazdy na uroczystości. Tworzenie Drzewa genealogicznego – konkurs plastyczny „Bez korzeni nie zakwitniesz” pod patronatem MEN |
nauczyciele wskazani jako odpowiedzialni za poszczególne działania A Klich D. Nieznalska |
zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie marzec 2025 |
|||||
Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu
|
Wycieczki, tematyczne lekcje wychowawcze. Poznanie walorów historycznych, przyrodniczych i kulturowych Gminy Radomyśl nad Sanem . Wyjazd integracyjny do Osady „Doboszówka” Kalenne Wyjazd od Parku Linowego Wycieczka do Warszawy . |
Wychowawcy kl IV -VIII A Klich T Szymańska E Drzewi D. Nieznalska B. Mozgawa Nauczyciele klas IV -VIII |
W ciągu roku szkolnego wrzesień 2024 czerwiec 2025 |
|||||
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję
|
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. |
wychowawcy klas IV- VIII przewodniczący zespołu wychowawczego, pedagog |
zgodnie z harmonogramem opracowanym przez Przewodniczącego zespołu wychowawczego |
|||||
Kształtowanie empatii i zrozumienia wśród uczniów wobec osób z niepełnosprawnościami |
Organizowanie warsztatów, dni empatii, projekcji filmów edukacyjnych, spotkań z osobami z niepełnosprawnościami Warsztaty z zaproszonymi animatorami ze Stowarzyszenia Szansa w Stalowej Woli Uwrażliwienie na niepełnosprawność np. poprzez współpracę z ŚDS, Dziennym Domem Senior + w Pniowie |
pedagog specjalny, pedagog szkolny |
zgodnie z harmonogramem opracowanym przez pedagogów |
|||||
Wsparcie uczniów w rozwiązywaniu konfliktów i promowanie wartości moralnych
|
Mediacje rówieśnicze. Rozwiązywanie konwiktów na drodze porozumienia, dialogu. |
Pedagog specjalny Pedagog szkolny Psycholog |
adekwatnie do potrzeb |
|||||
Promowanie zdrowego stylu życia
|
Realizacja programu profilaktycznego „Trzymaj formę” „Bieg po zdrowie” Organizacja zawodów i turniejów sportowych: Lekkoatletyczne Nadzieje Olimpijskie-Stalowa Wola , RodzinnyTurniej Tenisa Stołowego uczniowie klas IV- VIII Realizacja projektu –„Aktywni do kwadratu” Europejski Dzień Śniadania – „ Co dziś na śniadanie?” Światowy Dzień Zdrowia – spotkanie z ratownikiem medycznym Udział w Programie dla szkół Ekipa Chrumasakl IV, V Recepta na stres (warsztaty) klasa 7-8 Rodzinny piknik pod hasłem „Żyj zdrowo i bez nałogów” |
Nauczyciele WF D Nieznalska P Maciurzyński D. Nieznalska K Stelmach M Dereń Turek D Nieznalska psycholog Monika Korczak wychowawcy rodzice |
zgodnie z harmonogramem I sem 2024/2025 IV 2025 Cały rok I II 2025 VI 2025 |
|||||
SPOŁECZNA |
Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły
|
Omówienie zasad statutu szkoły i regulaminów szkolnych. Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. |
Wychowawcy kl IV VIII |
wrzesień 2024 zgodnie z planem |
||||
Doskonalenie kultury bycia |
Zajęcia Akademii Savoir Vivre w szkole i poza nią – zajęcia rozwijające kompetencje społęczne i emocjonalne Lekcje wychowawcze |
pedagog szkolny wychowawcy kl IV VIII |
pierwsze półrocze, zgodnie z programem zajęć |
|||||
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego |
Udział w akcji sprzątanie świata. Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze. Realizacja programu ochrony zasobów wodnych „Aktywni błękitni” Obchody Dnia Ziemi , konkurs wiedzy ekologicznej Sprzątanie świata |
Nauczyciele przyrody, biologii, geografii i wychowawcy E Drzewi |
Zgodnie z terminami zaplanowanych działań Od XI do VI 2025 |
|||||
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. Współpraca z Urzędem Pracy oraz innymi instytucjami w celu uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy |
Warsztaty dla klasy VIII prowadzone przez pedagoga szkolnego, nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy. Zaproszenie pracownika PUP w Stalowej Woli |
pedagog szkolny, doradca zawodowy, wychowawca |
drugie półrocze |
|||||
Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych. Zwiększenie współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego.
|
Analiza frekwencji uczniów. Systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami. |
Pedagog szkolny Dyrektor |
W ciągu roku szkolnego Zgodnie z harmonogramem zebrań i konsultacji , ustalonym na dany rok szkolny |
|||||
Zapoznanie uczniów ze standardami ochrony małoletnich |
Organizacja specjalnych lekcji wychowawczych poświęconych omówieniu standardów ochrony małoletnich, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i materiałów edukacyjnych. Przygotowanie i dystrybucja broszur informacyjnych na temat standardów ochrony małoletnich, dostępnych zarówno w wersji drukowanej, jak i online. Prowadzenie cyklicznych spotkań z uczniami, podczas których będą omawiane sytuacje, w których standardy te mają zastosowanie, oraz sposoby ich przestrzegania. |
Dyrektor szkoły Wychowawcy klas Pedagog szkolny Pedagog specjalny |
Pierwszy miesiąc roku szkolnego oraz cyklicznie przez cały rok |
|||||
Monitorowanie i egzekwowanie przestrzegania standardów ochrony małoletnich w szkole
|
Ustanowienie stałego zespołu ds. monitorowania przestrzegania standardów ochrony małoletnich, który będzie regularnie kontrolował przestrzeganie procedur w szkole. Wprowadzenie systemu zgłaszania naruszeń standardów ochrony małoletnich, w tym anonimowych skrzynek na uwagi i specjalnych linii telefonicznych. Organizacja regularnych audytów i raportów dotyczących przestrzegania standardów ochrony małoletnich oraz podejmowanie działań naprawczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości. |
Dyrektor szkoły, zespół ds. monitorowania standardów ochrony małoletnich, pedagog specjalny |
Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem audytów i raportów |
|||||
Szkolenie nauczycieli z zakresu korzystania i egzekwowania standardów ochrony małoletnich |
Organizacja szkoleń i warsztatów dla nauczycieli, prowadzonych przez specjalistów z zakresu prawa i psychologii, dotyczących praktycznego zastosowania standardów ochrony małoletnich. Opracowanie i dystrybucja materiałów szkoleniowych dla nauczycieli, zawierających wytyczne i procedury związane z ochroną małoletnich. Prowadzenie regularnych spotkań zespołów nauczycielskich, podczas których będą omawiane przypadki i wyzwania związane z egzekwowaniem standardów ochrony małoletnich. |
Dyrektor szkoły Przewodniczący zespołu ds. Standarów Ochrony Małoletnich |
Pierwszy miesiąc roku szkolnego oraz cyklicznie przez cały rok |
|||||
EMOCJONALNA |
Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości
|
Warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów z PPP.„Kompetencje miękkie podstawą rozwoju kariery zawodowej” Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce – wskazanie konkretnych zajęć. |
pedagog z PPP w Stalowej Woli |
zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych klas |
||||
OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO |
Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą |
Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa/pedagoga. |
Wychowawcy klas |
zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych klas |
||||
Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej |
Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń. |
Wychowawca, psycholog szkolny |
Zgodnie z potrzebami |
|||||
Umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty
|
Lekcje wychowawcze – gry i zabawy integracyjne, rozmowy, warsztaty Hejtowi mówimy NIE! (warsztaty)Klasy 7-8 Dobrze, że się różnimy. Kształtowanie postawy akceptacji i rozumienia innych. Klasa 5-6 Bądź kumplem-nie dokuczaj.(lekcja)Klasa 4 |
Wychowawcy psycholog Monika Korczak |
Zgodnie z planem pracy IX X 2024 XI I 2025 III 2025 |
|||||
RPOZWÓJ UMIEJĘTNOŚCU CYFROWYCH UCZNIÓW |
Nauczanie bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Warsztaty edukacyjne, kursy online z bezpiecznego korzystania z Internetu, zajęcia z zakresu krytycznego myślenia Dzień bezpiecznego Internetu |
Pedagog szkolny Nauczyciel informatyki |
zgodnie z harmonogramem zajęć |
||||
Krytyczna analiza informacji dostępnych w Internecie |
Lekcje poświęcone weryfikacji źródeł informacji, rozpoznawaniu fake newsów i dezinformacji. Projekty edukacyjne, w których uczniowie analizują różne źródła informacji i prezentują wyniki swoich badań. Konkurs na prezentację multimedialną „Kultura w sieci” |
Nauczyciele przedmiotowi I Krawiec |
Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć IV 2025 |
|||||
Poprawne metodycznie wykorzystywanie narzędzi i materiałów dostępnych w sieci |
Szkolenia dla nauczycieli z zakresu korzystania z narzędzi edukacyjnych online, takich jak platformy e-learningowe, aplikacje edukacyjne, zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Tworzenie i udostępnianie bazy zasobów edukacyjnych i narzędzi cyfrowych w szkole. |
koordynator ds. technologii edukacyjnych, nauczyciele przedmiotowi |
Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć |
|||||
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji |
Organizowanie warsztatów i seminariów na temat zastosowań AI w edukacji. Praktyczne lekcje pokazujące, jak AI może wspierać naukę, np. w analizie danych, personalizowaniu nauczania. |
Nauczyciel informatyki nauczyciele przedmiotowi |
Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć |
|||||
VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
- analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Woli Rzeczyckiej w dniu 26 października 2024 roku.
Ustalenia końcowe.
- Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Szkoły.
- Dyrektor Szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji.
- Za realizację poszczególnych zakresów odpowiedzialni są nauczyciele zadeklarowani, bądź zaproponowani przez Dyrektora Szkoły.
- Program Wychowawczo-Profilaktyczny Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Woli Rzeczyckiej jest otwarty, może być modyfikowany w trakcie realizacji.
- W każdym roku szkolnym we wrześniu zostanie uaktualniony Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły w oparciu o wnioski z realizacji i bieżącą diagnozę potrzeb. Do Programu będzie dołączany Kalendarz działań zaplanowanych na dany rok szkolny w formie odrębnego załącznika.