Przedmiotowe zasady oceniania z JĘZYKA ANGIELSKIEGO są zgodne z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania
KONTRAKT Z UCZNIAMI:
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Ocenie podlegają wszystkie formy aktywności ucznia.
3. Każdy uczeń powinien w ciągu semestru otrzymać minimum 3 oceny.
4. Prace klasowe, odpowiedzi ustne i krótkie sprawdziany są obowiązkowe.
5. Uczeń który opuścił pracę klasową z przyczyn losowych powinien napisać ją w ciągu 1 tygodnia od dnia powrotu do szkoły.
6. Uczeń może pisemnie poprawić ocenę z pracy klasowej w ciągu 2 tygodni od dnia jej oddania.
7. Krótkie kartkówki mogą obejmować materiał z ostatnich 3 lekcji .
8. Nie ocenia się ucznia do 3-ech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
9. Nie ocenia się ucznia w trudnej sytuacji losowej.
10. Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji nie może być klasyfikowany z przedmiotu.
11. Uczeń ma prawo do dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe.
12. Uczeń ma prawo dwukrotnie zgłosić nieprzygotowanie do lekcji w semestrze bez żadnych konsekwencji.
13. Uczeń ma prawo dwukrotnie w semestrze zgłosić brak pracy domowej na początku lekcji bez żadnych konsekwencji w formie oceny, ale winien ją uzupełnić na kolejną lekcję. Trzykrotny brak zadania nie zgłoszony wcześniej skutkuje ocena niedostateczną.
14. Nauczyciel uzasadnia ocenę z testu kończącego dział w formie ustnej lub pisemnej przy oddaniu uczniowi pracy ze wskazaniem, co uczeń zrobił dobrze a co wymaga poprawy i jak ma to zrobić.
15. Wszystkie oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów), są one na bieżąco wpisywane w zeszycie przedmiotowym ucznia na ostatniej stronie w tabeli z podpisem nauczyciela oraz informacją za co jest dana ocena.
16. Nauczyciel przedstawia testy rodzicom na zebraniu klasowym za pośrednictwem wychowawcy.
Narzędzia pomiaru osiągnięć uczniów
Formy aktywności- Ocena
1. prace klasowe 1-6
Skala oceny procentowe
Procentowa ilość punktów | ocena |
0-30% | Niedostateczny |
31-50% | Dopuszczający |
51-75% | Dostateczny |
76- 89% | Dobry |
90 - 100% | Bardzo dobry |
100 % + zadanie dodatkowe | Celujący |
2. kartkówki 1-6
3. odp. ustna 1-5
4. aktywność szkolna 1- 5
5. prace dodatkowe 3-6
Co powinien umieć uczeń w klasie IV-VIII
Ocena celująca
Sprawność mówienia: wypowiedz zgodna z tematem , logiczna, bogate słownictwo.
Brak powtórzeń. Dopuszczalne potknięcia a nie błędy językowe.
Rozumienie ze słuchu: bezbłędne rozumienie tekstów i dialogów prezentowanych przez rodowitych użytkowników j. Angielskiego. Krótka samodzielna wypowiedz na temat wysłuchanego tekstu.
Czytanie: Szybkie czytanie ze zrozumieniem i umiejętność streszczenia czytanego tekstu.
Pisanie: Praca pisemna całkowicie zgodna z tematem. Formułowanie zróżnicowanej pod względem leksykalnym wypowiedzi pisemnej. Umiejętność posługiwania się słownikiem dwujęzycznym.
Ocena bardzo dobra
Sprawność mówienia : Umiejętność reagowania językowego w sytuacjach innych niż ćwiczone na lekcjach.
Formułowanie płynnych, spójnych i logicznych wypowiedzi. Wyrażanie własnych opinii.
Dopuszczalne drobne błędy gramatyczne i leksykalne, które nie zakłócają komunikacji językowej.
Rozumienie ze słuchu: Bezbłędne rozumienie tekstów i dialogów rodzinnych użytkowników języka. Umiejętność bezbłędnej odpowiedzi na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu.
Czytanie: Pełne zrozumienie czytanego tekstu. Dopuszczalne potknięcia w wymowie przy czytaniu nowych wyrazów. Wyszukiwanie żądanej informacji.
Pisanie: Całość wypowiedzi zgodna z tematem. Praca pisemna różnorodna pod względem leksykalnym. Dopuszczalne sporadyczne błędy leksykalne, które nie zakłócają komunikacji językowej.
Ocena dobra
Sprawność mówienia: uczeń potrafi w sytuacji typowej, przećwiczonej na lekcji lub analogicznej prawidłowo zareagować. Wymowa zrozumiała. Wypowiedz w znacznym stopniu spójna i logiczna. Odpowiedni dobór słownictwa do zadania. Nieliczne błędy leksykalne i gramatyczne mogące w nieznacznym stopniu utrudnić komunikację językową.
Słuchanie: dopuszczalne drobne nieścisłości w zrozumieniu słuchanego tekstu. Pełne zrozumienie po dwukrotnym przesłuchaniu. Poprawne odpowiedzi na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu.
Czytanie: Rozumienie czytanego tekstu. Umiejętność poprawnego przeczytania. Umiejętność posługiwania się słownikiem dwujęzycznym. Wyszukanie żądanej informacji.
Pisanie: Wypowiedz zgodna z tematem. Praca pisemna opracowana poprawnie, lecz schematycznie. Wypowiedz w znacznym stopniu spójna i logiczna. Nieliczne powtórzenia jednostek leksykalnych. Nieliczne błędy gramatyczne i leksykalne, które nieznacznie mogą zakłócić zrozumienie.
Ocena dostateczna
Sprawność mówienia: uczeń zna podstawowe reakcje językowe w sytuacji typowej przećwiczonej na lekcji. Słownictwo podstawowe, mało urozmaicone. Wypowiedź w dużej mierze zgodna z tematem. Częściowo spójna. Błędy nieznacznie mogą zakłócić komunikację językową.
Słuchanie: Niepełne rozumienie tekstu. Częściowo błędne odpowiedzi na pytania związane z wysłuchanym tekstem.
Czytanie: Niepełne zrozumienie tekstu. Błędy w wymowie. Wyszukiwanie żądanej informacji mimo niepełnego zrozumienia tekstu.
Pisanie: Uczeń potrafi budować krótkie wypowiedzi na znany temat. Używa podstawowego słownictwa. Powtórzenia jednostek leksykalnych. Tekst mało urozmaicony.
Ocena dopuszczająca
Sprawność mówienia: wypowiedz częściowo zgodna z tematem, niespójna. Ograniczenie się do reakcji na pytanie. Błędy gramatyczne i leksykalne utrudniające komunikację.
Słuchanie: Fragmentaryczne rozumienie tekstu. Po kilkakrotnym wysłuchaniu uczeń potrafi odpowiedzieć poprawnie na większość pytań dotyczących wysłuchanego tekstu.
Czytanie: Tekst zrozumiany fragmentarycznie. Błędy w wymowie. Trudności z wyszukaniem żądanej informacji z czytanego tekstu.
Pisanie: Praca pisemna częściowo związana z tematem, niespójna. Liczne powtórzenia leksykalne. Niewłaściwy dobór słów zakłócający zrozumienie pisanego tekstu.
Ocena niedostateczna
Sprawność mówienia: uczeń nie rozumie prostych wypowiedzi skierowanych do niego. Nie umie reagować zgodnie z sytuacją. Słownictwo ubogie utrudniające przekazanie myśli. Przypadkowy dobór słownictwa. Błędy gramatyczne i leksykalne utrudniające a nawet blokujące komunikację językową.
Słuchanie: tekst zrozumiany fragmentarycznie. Nawet po kilkakrotnym przesłuchaniu uczeń nie potrafi odpowiedzieć poprawnie na większość pytań dotyczących wysłuchanego tekstu.
Czytanie: tekst zrozumiany fragmentarycznie. Uczeń nie potrafi poprawnie go przeczytać i nie umie wykonać większości ćwiczeń dotyczących tekstu.
Pisanie: Znaczne odstępstwa od tematu. Wypowiedz pozbawiona spójności. Słownictwo ubogie utrudniające przekazanie myśli. Rażące błędy gramatyczne i leksykalne.
Informowanie o ocenach
üNauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów
o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów.
üKażda ocena jest jawna i wystawiana według ustalonych kryteriów .
üSprawdziany nie są oddawane do domu ucznia . Jeżeli rodzic zgłosi chęć zapoznania się z pracami swego dziecka , w ustalonym terminie nauczyciel udostępnia wgląd do nich, a obowiązkowo przedstawia sprawdzian na zebraniu rodziców.
üO ocenie niedostatecznej semestralnej lub rocznej uczeń informowany jest ustnie , a jego rodzice (opiekunowie ) w formie pisemnej. Za pisemne poinformowanie rodzica (opiekuna ) odpowiada wychowawca .
üNa 14 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej uczniowie są informowani o przewidywanych ocenach rocznych, czy semestralnych.
üOcena końcowa nie jest średnią arytmetyczną otrzymanych ocen , największą wagę mają oceny z : sprawdzianów, kartkówek i odpowiedzi ustnych .
Zadawanie i ocena prac domowych
Celem zadawania prac domowych jest rozwijanie zainteresowań ucznia,, motywacja do nauki, organizacja i planowanie samouczenia się .
§ Uczeń ma obowiązek systematycznego odrabiania prac domowych
§ Nauczyciel określa zasady wykonania zadania - sposób, termin
§ Uczeń ma obowiązek przestrzegania terminu wykonania zadania
§ Nauczyciel dostosowuje termin realizacji zadania do stopnia jego trudności
§ Nauczyciel sprawdza wykonane zadania w wyznaczonym terminie
§ Za wykonane zadanie uczeń może otrzymać ocenę lub „+”(w zależności od stopnia trudności zadania lub sposobu jego wykonania)
§ Postawienie „parafki” przy wykonanym zadaniu oznacza, że nauczyciel sprawdzał wykonanie zadania, ale nie sprawdzał jego zawartości merytorycznej
§ Uczeń ma możliwość poprawy oceny po wykonaniu zadania w terminie wyznaczonym przez nauczyciela
§ Ocenianie prac następuje zgodnie z umową dotyczącą konkretnej pracy
§ W ciągu semestru mogą się odbyć 4-5 sprawdziany
§ Sprawdziany są przeprowadzane po każdym dziale. Sprawdzian poprzedzony jest zawsze lekcją powtórzeniową, jest zapowiadany przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, termin pisania sprawdzianu jest ustalony z większością uczniów danej klasy
§ Nauczyciel podaje uczniom zakres materiału i umiejętności sprawdzanych na sprawdzianie
§ Nauczyciel sprawdza i podaje wyniki sprawdzianu do wiadomości uczniów w terminie do 14 dni od daty napisania.
§ Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną ze sprawdzianu, ma obowiązek ją poprawić na zasadach ustalonych z nauczycielem
OCENA OPISOWA KLASA I
OCENA CELUJĄCA – UCZEŃ:
- Rozumie polecenia nauczyciela i właściwie na nie reaguje
- Próbuje używać znanych poleceń w codziennym życiu (na zajęciach języka angielskiego)
- Posługuje się poznanym słownictwem i dzieli się nowym zapamiętanym z filmów rysunkowych, programów lub gier komputerowych dla dzieci
- Samodzielnie recytuje wierszyki i rymowanki
- Indywidualnie śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego
- Rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami, gestami i rekwizytami
- Sumiennie odrabia prace domowe
- Chętnie uczestniczy w zabawach
- Jest zawsze przygotowany do zajęć
OCENA BARDZO DOBRA – UCZEŃ:
- Rozumie polecenia nauczyciela i właściwie na nie reaguje
- Posługuje się poznanym słownictwem
- Samodzielnie recytuje wierszyki i rymowanki
- Indywidualnie śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego
- Rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami, gestami i rekwizytami
- Sumiennie odrabia prace domowe
- Chętnie uczestniczy w zabawach
- Jest zawsze przygotowany do zajęć
OCENA DOBRA – UCZEŃ:
- Rozumie polecenia nauczyciela i często reaguje na nie właściwie
- W miarę poprawnie posługuje się poznanym słownictwem
- Recytuje wierszyki i rymowanki (większość)
- Śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego (większość)
- Rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami, gestami i rekwizytami
- Odrabia prace domowe
- Uczestniczy w zabawach
- Jest przygotowany do zajęć
OCENA DOSTATECZNA – UCZEŃ:
- Rozumie polecenia nauczyciela i czasami na nie reaguje
- Wskazuje przedmioty wymienione przez nauczyciela w zakresie poznanych słówek
- Recytuje wierszyki i rymowanki (niektóre – większość z grupą)
- Śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego (większość z grupą)
- Rozumie sens opowiedzianych prostych historyjek, gdy są wspierane obrazkami, gestami i rekwizytami
- Nie zawsze odrabia prace domowe
- Nie zawsze uczestniczy w zabawach
- Nie zawsze jest przygotowany do zajęć
OCENA DOPUSZCZAJĄCA – UCZEŃ:
- Nie zawsze potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela i właściwie na nie zareagować
- Wskazuje niektóre przedmioty wymienione przez nauczyciela w zakresie poznanych słówek
- Recytuje wierszyki i rymowanki (tylko z grupą)
- Śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego (tylko z grupą)
- Rzadko rozumie sens opowiedzianych prostych historyjek, nawet gdy są wspierane obrazkami, gestami i rekwizytami
- Rzadko odrabia prace domowe
- Rzadko uczestniczy w zabawach
- Rzadko jest przygotowany do zajęć
OCENA OPISOWA - KLASA II
OCENA CELUJĄCA - UCZEŃ:
- reaguje swobodnie, niewerbalnie na polecenia nauczyciela
- rozpoznaje proste zwroty stosowane na co dzień i potrafi się nimi posługiwać
- rozumie ogólny sens krótkich opowiadań
- rozumie sens prostych dialogów w historyjkach obrazkowych
- czyta ze zrozumieniem wyrazy i zdania
- zadaje pytania w ramach wyuczonych zwrotów
- recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki
- przepisuje wyrazy i proste zdania
- chętnie bierze udział w zabawach
- współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki
- systematycznie odrabia prace domowe
- podejmuje próby tworzenia zdań
OCENA BARDZO DOBRA - UCZEŃ:
- reaguje w miarę swobodnie, niewerbalnie na polecenia nauczyciela
- rozpoznaje proste zwroty stosowane na co dzień i potrafi się nimi posługiwać
- rozumie ogólny sens krótkich opowiadań wspomaganych gestami lub rekwizytami
- rozumie sens prostych dialogów w historyjkach obrazkowych
- czyta ze zrozumieniem wyrazy i proste zdania
- zadaje pytania w ramach wyuczonych zwrotów
- recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki
- przepisuje wyrazy i zdania
- chętnie bierze udział w zabawach
- współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki
- systematycznie odrabia prace domowe
OCENA DOBRA - UCZEŃ:
- reaguje niewerbalnie na proste polecenia nauczyciela
- przeważnie rozpoznaje zwroty stosowane na co dzień
- rozumie ogólny sens krótkich opowiadań wspomaganych gestami lub rekwizytami
- przeważnie rozumie sens prostych dialogów w historyjkach obrazkowych
- czyta ze zrozumieniem wyrazy
- czasami popełnia błędy przy zadawaniu pytania w ramach wyuczonych zwrotów
- recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki – czasami tylko z grupą
- przepisuje wyrazy i zdania
- bierze udział w zabawach
- systematycznie odrabia prace domowe
OCENA DOSTATECZNA - UCZEŃ:
- reaguje na niektóre proste polecenia nauczyciela
- rozpoznaje niektóre zwroty stosowane na co dzień
- rozumie ogólny sens łatwych opowiadań wspomaganymi gestami lub rekwizytami
- rozumie sens niektórych dialogów w historyjkach obrazkowych
- czyta ze zrozumieniem niektóre wyrazy
- popełnia błędy przy zadawaniu pytania w ramach wyuczonych zwrotów
- recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki – większość z grupą
- przepisuje wyrazy i zdania
- bierze udział w zabawach
- nie jest systematyczny w odrabianiu prac domowych
OCENA DOPUSZCZAJĄCA - UCZEŃ:
- tylko czasami reaguje na proste polecenia nauczyciela
- rozpoznaje niektóre zwroty stosowane na co dzień
- rozumie pojedyncze wyrazy występujących w niektórych dialogach i historyjkach obrazkowych
- czyta ze zrozumieniem niewiele wyrazów
- biernie uczestniczy w zajęciach
- przepisuje wyrazy i zdania popełniając liczne błędy
- nie odrabiania większości prac domowych
OCENA OPISOWA - KLASA III
OCENA CELUJĄCA - UCZEŃ:
- reaguje swobodnie, werbalnie i niewerbalnie na polecenia nauczyciela
- rozróżnia znaczenie wyrazów o podobnym brzmieniu
- rozpoznaje zwroty stosowane na co dzień i potrafi się nimi posługiwać
- rozumie ogólny sens krótkich opowiadań i baśni
- rozumie sens prostych dialogów w historyjkach obrazkowych
- czyta ze zrozumieniem wyrazy i proste zdania
- zadaje pytania w ramach wyuczonych zwrotów
- recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki
- przepisuje wyrazy i zdania
- chętnie bierze udział w zabawach
- współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki
- systematycznie odrabia prace domowe
- podejmuje próby tworzenia zdań
OCENA BARDZO DOBRA - UCZEŃ:
- reaguje w miarę swobodnie, werbalnie i niewerbalnie na polecenia nauczyciela
- rozróżnia znaczenie wyrazów o podobnym brzmieniu
- rozpoznaje zwroty stosowane na co dzień i potrafi się nimi posługiwać
- rozumie ogólny sens krótkich opowiadań i baśni wspomaganych gestami lub rekwizytami
- rozumie sens prostych dialogów w historyjkach obrazkowych
- czyta ze zrozumieniem wyrazy i proste zdania
- zadaje pytania w ramach wyuczonych zwrotów
- recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki
- przepisuje wyrazy i zdania
- chętnie bierze udział w zabawach
- współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki
- systematycznie odrabia prace domowe
OCENA DOBRA - UCZEŃ:
- reaguje w miarę swobodnie, werbalnie i niewerbalnie na proste polecenia nauczyciela
- czasami myli znaczenie wyrazów o podobnym brzmieniu
- przeważnie rozpoznaje zwroty stosowane na co dzień i próbuje się nimi posługiwać
- rozumie ogólny sens krótkich opowiadań i baśni wspomaganych gestami lub rekwizytami
- rozumie sens prostych dialogów w historyjkach obrazkowych
- czyta ze zrozumieniem wyrazy i proste zdania
- czasami popełnia błędy przy zadawaniu pytania w ramach wyuczonych zwrotów
- recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki – czasami tylko z grupą
- przepisuje wyrazy i zdania
- bierze udział w zabawach
- systematycznie odrabia prace domowe
OCENA DOSTATECZNA - UCZEŃ:
- reaguje na niektóre proste polecenia nauczyciela
- myli znaczenie wyrazów o podobnym brzmieniu
- rozpoznaje niektóre zwroty stosowane na co dzień i próbuje się nimi posługiwać
- rozumie ogólny sens łatwych opowiadań wspomaganymi gestami lub rekwizytami
- rozumie sens niektórych dialogów w historyjkach obrazkowych
- czyta ze zrozumieniem wyrazy
- popełnia błędy przy zadawaniu pytania w ramach wyuczonych zwrotów
- recytuje wiersze, rymowanki i śpiewa piosenki – większość z grupą
- przepisuje wyrazy i zdania
- bierze udział w zabawach
- nie jest systematyczny w odrabianiu prac domowych
OCENA DOPUSZCZAJĄCA - UCZEŃ:
- tylko czasami reaguje na proste polecenia nauczyciela
- nie przepisuje wyrazów i zadań
- rozpoznaje niektóre zwroty stosowane na co dzień
- rozumie pojedyncze wyrazy występujących w niektórych dialogach i historyjkach obrazkowych
- czyta ze zrozumieniem niewiele wyrazów
- biernie uczestniczy w zajęciach
- przepisuje wyrazy i zdania popełniając liczne błędy
- nie odrabiania większości prac domowych
Opracowała: Teresa Szymańska