PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Cele edukacyjne:
- Wspieranie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.
- Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej uczniów.
- Uświadamianie uczniom konieczności dbania o własne zdrowie.
- Wdrażanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych.
- Praktykowanie zachowań prozdrowotnych.
Zadania szkoły:
- Stymulowanie i umożliwianie uczniom podejmowania aktywności ruchowej i wyrażania własnych przeżyć w zabawach, grach, tańcach.
- Tworzenie warunków do doskonalenia sprawności i kondycji fizycznej.
- Zapoznawanie uczniów z podstawowymi formami rekreacji, turystyki oraz z podstawowymi zasadami uprawiania wybranych przez uczniów dyscyplin sportowych.
- Doskonalenie oceny postawy ciała i poziomu sprawności ucznia wraz z monitorowaniem rozwoju psychomotorycznego.
Przedmiot oceny:
1.Podstawą oceny jest wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
Ocena klasyfikacyjna z wychowania fizycznego wystawiana jest dwa razy w roku:
- pierwszy okres
- koniec roku szkolnego
Uczeń może być nieklasyfikowany, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. Nauczyciel na początku roku szkolnego przekazuje informację uczniom ,rodzicom lub prawnym opiekunom o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania wiedzy i umiejętności.
Strój gimnastyczny wymagany na zajęciach wychowania fizycznego:
-biała koszulka sportowa, krótkie spodenki lub długie ,dresy
- obuwie do wyboru: typu: „ trampki, tenisówki.
Wymagany jest czysty i schludny strój sportowy. Każdorazowo należy zmienić strój po zajęciach..
2.Kryteria i zasady szczegółowe oceniania i klasyfikowania.
Ocenę końcową z wychowania fizycznego uczeń otrzymuje na podstawie oceny cząstkowej
w następujących działaniach:
Postawa; ocenie podlega:
- Przestrzeganie przez ucznia zasad bezpieczeństwa korzystania z obiektów i sprzętu sportowego.
- Poszanowanie własnego ciała i odpowiedzialność za bezpieczeństwo współćwiczącego.
- Umiejętność panowania nad emocjami związanymi z wynikiem gier i przebiegiem spotkań.
- Umiejętność współpracy z partnerem i stosunek do przeciwnika.
- Kontrolowaniu przez ucznia własnych negatywnych i pozytywnych zachowań,
- Przestrzeganiu przez ucznia zasad fair play.
- Pomocy słabszym uczniom.
Aktywność; ocenie podlega:
- Zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie się do zajęć.
- Frekwencja,
- Aktywność ucznia na zajęciach lekcyjnych (indywidualna i zespołowa).
- Pozalekcyjna działalność ucznia na rzecz sportu i rekreacji.
- Wysiłek ucznia w nabywaniu umiejętności i podnoszenie sprawności fizycznej.
Umiejętność; ocenie podlega:
- Umiejętność wykonywania zadań ruchowych zgodnie z programem nauczania,
- Umiejętność organizowania, przeprowadzania i sędziowania elementów zajęć,
- Umiejętność poszanowania zasad kulturalnego kibica i zawodnika.
Umiejętności oceniane są poprzez wykonanie określonych zadań ruchowych oraz obserwację ucznia w trakcie wykonywania ćwiczeń i gry szkolnej.
Ocenie podlegają umiejętności z minimum dwóch wybranych zagadnień głównych znajdujących się w programie nauczania.
W ciągu półrocza przeprowadzonych będzie nie mniej niż 3 sprawdziany określające umiejętności ruchowe.
Sprawność fizyczna; ocenie podlega:
- Postęp w opanowaniu umiejętności zgodnie z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami ucznia.
- Osiągnięte wyniki w sportach wymiernych , dokładność wykonania zadań i poziom zdobytej wiedzy.
- Dbałość o kondycję i prawidłową postawę,
- Samokontrola i samoocena sprawności.
Wiadomości; ocenie podlegają:
- Wiadomości związane z zasadami funkcjonowania organizmu, czynnym wypoczynkiem, kształtowaniem i oceną sprawności oraz zdrowia, regeneracji sił po wysiłku fizycznym,
- Wiadomości na temat wykorzystania przyborów, przyrządów oraz bazy sportowej
- Wiadomości dotyczące organizowania i elementów sędziowania zawodów sportowych, przeprowadzania rozgrzewki, inwencja w organizowaniu gier i zabaw.
3.Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych i sportowych.
Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:
- sprawdzian umiejętności technicznych z danej dyscypliny,
- zadania kontrolno-oceniające,
- samodzielnie prowadzone ćwiczenia kształtujące (rozgrzewka)
- samodzielnie przeprowadzony fragment układu tanecznego
- obserwacja ucznia,
- elementy sędziowania sędziowanie.
Sposoby sprawdzania osiągnięć sportowych:
- test sprawności fizycznej,
- próby czynnościowe,
- formy współzawodnictwa,
- tory przeszkód,
- zawody sportowe.
4.Elementy składające się na ocenę:
- sprawdziany umiejętności technicznych i wiadomości teoretycznych,
- samodzielnie przeprowadzone ćwiczenia kształtujące (rozgrzewka)
- umiejętność i wiadomości ucznia podczas lekcji wyraża się znakiem „+”, lub„-‘’,
uczeń za trzy „+” otrzymuje ocenę „bdb”, za trzy „-‘’ ocenę „ndst”, - inne elementy oceny:
- uczeń ma prawo być nie przygotowanym do lekcji (brak stroju do ćwiczeń), dwa razy w semestrze przy trzecim wystawia się ocenę niedostateczną)
- uczeń zwolniony lub nieobecny na sprawdzianie w rubryce ma odpowiedni zapis „zw” lub „-‘’.
Istnieje możliwość zaliczenia sprawdzianu w innym terminie, jednak nie dłuższym niż dwa tygodnie i powinno to wynikać z inicjatywy ucznia., - przy 100% obecności i ćwiczeniu na zajęciach, uczeń otrzymuje ocenę cząstkową „celującą”,
- reprezentowanie szkoły w zawodach również jest premiowane wysoką oceną.
- uczeń może poprawić każdą ocenę ze sprawdzianu tylko raz i w ciągu dwóch tygodni po sprawdzianie.
5.Skala ocen:
Uczeń swoją postawą społeczną i stosunkiem do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń. Jest zdyscyplinowany, koleżeński, prezentuje bardzo wysoki stopień kultury osobistej.
- Reprezentuje twórczą postawą oraz zna i stosuje zasady: kulturalnego kibicowania, fair-play
jest aktywny podczas lekcji bardzo chętnie i z zaangażowaniem wykonuje polecenia nauczyciela, a także samodzielnie doskonali swoje umiejętności i sprawność koordynacyjno-ruchową.
- Prowadzi sportowy i higieniczny tryb życia, szanuje i dba o szkolny sprzęt sportowy.
- Aktywnie i systematycznie bierze udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowo-rekreacyjnych, godnie reprezentuje szkołę w miejskich i rejonowych zawodach sportowych.
- Umie godnie ponosić porażki i wyciąga wnioski z osiągniętych sukcesów, systematycznie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych o charakterze sportowo rekreacyjnym.
- ocena bardzo dobra:
- Uczeń całkowicie opanował zadania z poziomu rozszerzonego ,bardzo starannie i sumiennie wykonuje samodzielnie ćwiczenia, polecenia i zadania.
- Prezentuje duże zaangażowanie na lekcji, służy innym pomocą i szanuje sprzęt sportowy
- Jest dobrze przygotowany do zajęć, stara się prowadzić sportowy i higieniczny tryb życia
- Systematycznie doskonali sprawność motoryczną i osiąga duże postępy w osobistym
usprawnieniu.
- Czynnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych o charakterze sportowo rekreacyjnym
- ocena dobra:
- Uczeń bez większych zarzutów wywiązuje się z obowiązków przy pomocy nauczyciela
- Osiąga postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości na poziomie podstawowym
- Wysokie są staranność i sumienność w wykonywaniu zadań i zaangażowanie w przebieg lekcji.
- Stara się panować nad emocjami i przestrzegać zasad współzawodnictwa sportowego.
- Posiada prawidłowe nawyki higieniczno-zdrowotne
- ocena dostateczna:
- Uczeń prezentuje słaby poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno-kondycyjnej poniżej wymagań przewidzianych programem nauczania.
- Nie wykazuje się aktywnością podczas lekcji, niechętnie wykonuje polecenia nauczyciela, nie wykazuje starań w kierunku samodzielnego doskonalenia swoich umiejętności i sprawności fizycznej jest mało zdyscyplinowany, jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu budzą zastrzeżenia.
- Ma niski poziom staranności i sumienności w wykonywaniu zadań, nie uczestniczy w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowych.
- ocena dopuszczająca:
- Uczeń prezentuje bardzo niski poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno- kondycyjnej w dużo niższym zakresie niż przewiduje to program nauczania.
- Nie wykazuje się aktywnością podczas lekcji, z dużym oporem wykonuje polecenia nauczyciela,
- Nie dostrzega potrzeby samodzielnego doskonalenia swoich umiejętności i sprawności fizycznej.
- Jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu budzi wiele zastrzeżeń, jest niezdyscyplinowany, wykazuje duże braki prawidłowych nawyków higieniczno-zdrowotnych, bardzo często nie ma właściwego stroju sportowego.
- Nie zna przepisów gier sportowych i nie potrafi pomóc przy organizacji zawodów sportowych nie uczestniczy w żadnych dodatkowych formach aktywności ruchowej, nie dba o sprzęt sportowy.
- ocena niedostateczna:
- Uczeń prezentuje poziom umiejętności i sprawności fizycznej uniemożliwiający realizację programu nauczania.
- Wykazuje szczególnie lekceważący stosunek do obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu, nie bierze czynnego udziału w lekcji swoim zachowaniem dezorganizuje pracę, stwarzając niebezpieczeństwo dla innych i siebie
- Notorycznie jest nieprzygotowany do zajęć, niszczy sprzęt sportowy.
- Prowadzi niehigieniczny i niesportowy tryb życia.
- Nie zna zasad gier, zabaw, kulturalnego kibicowania, całkowicie nie panuje nad emocjami.
- Czynniki dodatkowe - podwyższające ocenę semestralną lub końcową:
- Reprezentowanie szkoły w zawodach międzyszkolnych,
- Systematyczny udział w sportowo-rekreacyjnych zajęciach pozalekcyjnych.
- Działalność na rzecz sportu i rekreacji
- Postawa sportowa.
- Czynniki dodatkowe - obniżające ocenę semestralną lub końcową:
- Brak stroju sportowego na lekcji wychowania fizycznego.
- Brak kultury osobistej i zasad moralnych.
6.T Tryb zwalniania z przedmiotu:
W uzasadnionych przypadkach uczeń może zostać zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.
Decyzję o zwolnieniu czasowym ucznia podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub poradnię psychologiczno – pedagogiczną albo inną poradnie specjalistyczną.
Na podstawie opinii lekarza lub poradni specjalistycznej uczeń może być zwolniony z wykonywania niektórych ćwiczeń, ale w pozostałych ćwiczeniach do których nie ma żadnych przeciwwskazań bierze czynny udział.
W przypadku zwolnień z zajęć wychowania fizycznego ( całorocznego lub półrocznego) w dokumentacji zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”, dotyczy to szczególnych przypadków.