PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO
I. CELE PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANA
Ocenianie przedmiotowe (podobnie jak wewnątrzszkolne) ma na celu:
· poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z języka polskiego o postępach w tym zakresie,
· pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
· motywowanie ucznia do dalszej pracy,
· dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielowi informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
· dostarczenie nauczycielowi informacji o efektywności jego nauczania, właściwego doboru materiałów, metod i sposobów nauczania.
II. ZASADY PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANIA
1. PZO ma na celu wspieranie intelektualnego i osobowościowego rozwoju ucznia.
2. Na początku roku szkolnego dokonuje się diagnozy wstępnej poziomu wiedzy i umiejętności uczniów.
3. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
4. Ocena ma dostarczyć uczniom, rodzicom i nauczycielowi rzetelnej informacji o specjalnych uzdolnieniach, postępach i trudnościach ucznia.
5. Każda ocena jest opatrzona komentarzem nauczyciela ustnym lub pisemnym.
6. Zawartością komentarza są wskazówki dla ucznia, w jaki sposób może on podnieść swoje osiągnięcia edukacyjne.
7. Wymagania edukacyjne sformułowane są na podstawie programu „Między nami” GWO, uwzględniają również standardy egzaminacyjne (tak, aby zapewnić spójność wewnętrznego i zewnętrznego systemu oceniania).
8. Stosuje się sześciostopniową skalę ocen.
9. Uczeń ma tylko raz prawo do poprawy prac pisemnych i ustnych, jeżeli otrzymał ocenę niekorzystną.
10. Prace klasowe są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem.
11. Pisemne prace domowe (wypracowania różnego typu) nie są zadawane z lekcji na lekcję.
12. Pracą domową jest również przeczytanie tekstu literackiego. Jej niewykonanie skutkuje oceną niedostateczną.
13. Dwa razy w semestrze uczeń może zgłosić nieprzygotowanie się do lekcji bez żadnych sankcji.
14. Sprawdziany i prace klasowe są przechowywane w teczkach, do których ma wgląd uczeń i jego rodzice.
15. W słabym zespole klasowym można niektóre kryteria ocen i wymagań obniżyć.
III. OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIANIU
Przyjmuje się następujące obszary podlegające ocenianiu:
· zeszyt,
· aktywność na lekcji,
· zadania domowe (ćwiczenia, dłuższe wypowiedzi pisemnej),
· czytanie,
· wypowiedzi ustne,
· sprawdziany, testy,
· prace klasowe,
· zadania dodatkowe.
Zeszyt przedmiotowy ucznia sprawdzany jest raz w semestrze, a ocenie podlegają:
· estetyka pisma,
· systematyczność zapisów,
· strona graficzna,
· poprawność zapisu z tablicy.
Aktywność na lekcji oceniana jest za pomocą „plusów”. Plus ma motywować do zdobywania i podwyższania umiejętności przedmiotowych i ogólnych.
Plusy dotyczą aktywności i postaw, wyrażającymi się takimi osiągnięciami, jak:
· zabrania głosu na lekcji,
· aktywna współpraca w zespole,
· samodzielne odszukiwanie informacji w różnych źródłach,
· zadania praktyczne – niewerbalne wytwory pracy.
Pięć plusów daje ocenę bardzo dobrą.
Zadania domowe obejmują ćwiczenia z nauki o języku, literaturze oraz dłuższe wypowiedzi przewidziane w programie nauczania.
Czytanie – ocenie podlegają:
· technika czytania (czytanie głośne i wyraźne),
· ciche czytanie ze zrozumieniem,
· czytanie z uwzględnieniem celu (np. informacja, przeżycie).
Wypowiedzi ustne obejmują:
· dłuższe wypowiedzi na określony temat,
· recytację poezji i fragmentów prozy.
Sprawdziany – literackie i językowe (w tym dyktanda):
· godzinny sprawdzian z nauki o języku – przynajmniej dwa razy w roku,
· sprawdziany oceniane są w skali procentowej przyjętej w WZO,
· ocenę celującą otrzymuje uczeń, jeżeli uzyska ocenę bardzo dobrą i wykona ćwiczenie dodatkowe w czasie trwania sprawdzianu
Prace klasowe – w formie dłuższego wypracowania – dwa razy w semestrze.
Zadania dodatkowe obejmują:
· udział w konkursach,
· samodzielne przygotowanie pomocy dydaktycznych,
· czytanie i prezentację utworów literackich spoza kanonu lektur obowiązkowych,
- zadania dodatkowe (gramatyczne, literackie) wykraczające poza program nauczania przewidziany w danej klasie.
IV. OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO DLA UCZNIÓW KLASY IV, V, VI, VII, VIII
Uczeń otrzymuje:
niedostateczny
- poziom umiejętności i wiadomości objętych wymaganiami edukacyjnymi klasy czwartej uniemożliwia osiąganie celów polonistycznych
- uczeń nie potrafi wykonać zadań o niewielkim poziomie trudności
dopuszczający
- poziom umiejętności i wiadomości objętych wymaganiami edukacyjnymi klasy czwartej umożliwia osiąganie celów polonistycznych
- uczeń potrafi wykonać zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim poziomie trudności
dostateczny
- poziom zdobytych umiejętności i wiadomości objętych wymaganiami edukacyjnymi klasy czwartej pozwala na rozwijanie kompetencji ujętych w programie i wynikających z podstawy programowej
- uczeń wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o średnim poziomie trudnościujętych w programie i wynikających z podstawy programowej
dobry
- uczeń poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności ujęte w programie nauczania i wynikające z podstawy programowej, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne
bardzo dobry
- uczeń sprawnie się posługuje zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte w programie nauczania i wynikające z podstawy programowej, potrafi zastosować poznaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach
celujący
- uczeń biegle się posługuje zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami
w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych objętych programem nauczania i wynikających z podstawy programowej, proponuje rozwiązania nietypowe; jest twórczy, rozwija własne uzdolnienia
V. SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA WYPOWIEDZI USTNYCH I PISEMNYCH
1. Wypowiedzi ustne:
· zgodność z tematem,
· poprawność językowa,
· płynność wypowiedzi.
2. Recytacja:
· opanowanie pamięciowe tekstu.
· kultura języka, dykcja, artykulacja, akcentowanie, intonacja, tempo),
· ogólny wyraz artystyczny .
1. Czytanie:
· technika czytania (czytanie głośne i wyraziste),
· płynność i tempo czytania,
· stosowanie odpowiedniej intonacji i akcentowanie.
1. Wypowiedzi pisemne:
Krótkie: (np. notatka, kartka pocztowa, telegram, zaproszenie, zawiadomienie, ogłoszenie, instrukcja, dialog):
· układ graficzny,
· wskazanie adresata (przy odpowiednich formach),
· dobór odpowiedniego słownictwa z uwzględnieniem poprawnej pisowni,
· zwięzłość,
· komunikatywność.
Krótka wypowiedź pisemna oceniona notą najwyższą (6), odznaczać się musi dodatkowo oryginalnym rozwiązaniem. W zakresie formy tematu i języka musi zachwycać odbiorcę.
Dłuższe (np. opowiadanie, opis, list, sprawozdanie):
a) Opowiadanie
Temat
· wypowiedź świadczy o zrozumieniu tematu,
· wydarzenia zostały przedstawione w porządku przyczynowo - skutkowym,
· określony został czas i miejsce zdarzeń,
· wprowadzono bohaterów, z których jeden jest postacią główną,
· uczeń zaznacza obecność narratora/ uczeń świadomie wprowadza określony typ narracji.
Kompozycja
· wypowiedź składa się z trzech proporcjonalnych części,
· tekst jest spójny.
Język i styl
· słownictwo jest poprawne 0-4 bł. – 2 pkt., 5 bł. – 1 pkt., 6 bł. – 0 pkt,
· uczeń stosuje normy gramatyczne, styl dostosowany do sytuacji i komunikacji.
Zapis
· ortografia jest poprawna 0-1 bł. – 2 pkt., 2 bł. – 1 pkt., 3 bł. – 0 pkt,
· interpunkcja jest poprawna – 0-4 bł. – 1 pkt., 5 bł. – 0 pkt,
· zapis jest czytelny.
Ortografia
Za błąd rażący uznajemy naruszenie podstawowych zasad pisowni ó-u, rz – ż, ch – h, wielka i mała litera, ‘nie” z czasownikami, rzeczownikami i przymiotnikami. Pozostałe błędy uznajemy za drugorzędne. Nie bierzemy pod uwagę usterek ortograficznych: fonetyczny zapis nazwiska obcego pochodzenia, dzielenie przedrostków przy przenoszeniu itp.. Nie uwzględniamy pisowni „nie” z imiesłowami przymiotnikowymi. Kilkakrotny błędny zapis tego samego wyrazu traktujemy jako jeden błąd.
1 błąd rażący = 2 błędy drugorzędne
Interpunkcja:
Za rażący błąd uznajemy brak przecinka oddzielającego wyliczenia, zdanie podrzędne od nadrzędnego, brak lub nadmiar przecinków w zdaniach współrzędnych. Pozostałe błędy w zakresie interpunkcji traktujemy jako drugorzędne.
1 błąd rażący = 2 błędy drugorzędne
Nauczyciel, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, uczniom dysortograficznym nie obniża punktów za ortografię.
Ponadto, do uczniów ze stwierdzoną dysleksją na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, stosuje się:
- indywidualne podejście w czasie lekcji;
- ocenianie głównie wypowiedzi ustnych;
- ocenianie prac pisemnych pod względem treści, kompozycji i stylu, a błędy w zapisie wyrazów jakościowo (rodzaj i nasilenie błędów); przy wystawianiu oceny nie będzie brany pod uwagę poziom graficzny i estetyczny pracy;
- w ocenie ortografii stosowana będzie ocena opisowa np. opanowałeś pisownię 7 wyrazów, musisz popracować jeszcze nad tymi wyrazami:....;
- w dyktandach obowiązuje ucznia znajomość wyrazów opracowywanych na lekcji, podczas dyktanda otrzymują jego tekst z lukami na wyrazy, które muszą uzupełnić;
- uczeń będzie odpytywany z czytania głośnego tylko po wcześniejszym przygotowaniu tekstu w domu;
- tekst zadany do nauczenia się czytania głośnego będzie odpowiednio ograniczony ilościowo w zależności od możliwości ucznia ( minimum 10 zdań);
- przed sprawdzianem, testem, pracą klasową będą odczytywane na głos teksty i zadania;
Przy ocenianiu testów stosowana jest skala ocen 1 – 6 na podstawie następującej punktacji:
- 90% - 100% punktów i poprawnie rozwiązane zadanie dodatkowe wykraczające poza program nauczania na danym etapie kształcenia – celujący (6)
- 90% - 100% punktów – bardzo dobry (5)
- 76% - 89% punktów – dobry (4)
- 51% - 75% punktów – dostateczny (3)
- 31% - 50% punktów – dopuszczający (2)
- 0% - 30% punktów – niedostateczny (1)
UWAGA! Praca nie na temat oceniona będzie na ocenę niedostateczną.
VI. SPOSOBY DOKUMENTOWANIA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIÓW
Osiągnięcia ucznia odnotowuje się w:
· dzienniku lekcyjnym (oceny bieżące, śródroczne i końcoworoczne).